Egy tulok vagy szarvasmarha az ókorban hány évig élhetett, ha nem vágták le? Hány éves korig számított fiatal marhának?
Jeremy McInerney professzor jelenleg a Pennsylvaniai Egyetem Ókortörténeti Tanszékének oktatója, az Athénban található Amerikai Ókortudományi Iskola tagja; főbb kutatási területei közé az ókori görög történelmen
belül a historiográfia, az epigráfia, a nemek, illetve az etnikumok története
tartoznak. Legújabb, 2010-ben, a Princeton University Press gondozásában megjelent könyve a ’The Cattle of the Sun: Cows and Culture in the
World of the Ancient Greeks’ címet viseli.
Művében McInerney a szarvasmarháknak az ókori görög gazdaságban, a
közösségi életben, a kultúrában és a mitológiában betöltött szerepét veszi vizsgálat alá. Különválasztja az állatokkal kapcsolatos mitikus képzeteket és szertartásokat (pl. a százökör-áldozat bemutatást) a marhatartás és -kereskedelem
gyakorlati életben jelen lévő problémáitól, ugyanakkor hangsúlyt helyez a két
terület között kimutatható kapcsolat létére is. A szerző a források igen széles
skáláját vonultatja fel (mind szöveges, mind régészeti forrásokat), feltárva
annak okait, miért és hogyan tettek szert a szarvasmarhák arra a szerepre,
melynek következtében a görög gondolkodás és szokások egyik központi elemévé váltak. Emellett McInerney ábrázolja azt is, milyen funkciót töltött be a
görögöknél a szarvasmarha szimbolikája a gazdasági viszonyok és a szociális
szerkezet kialakulása-kialakítása során. Többek között rámutat arra, hogyan
járult hozzá a szarvasmarhatartás a szentélyek gazdasági erejének növekedéséhez egy pénzközpontú piacgazdaság kialakulása következtében, illetve azt
vizsgálja, hogy cserealapként, az isteneknek való felajánlásként és a közös
elfogyasztás révén ezek az állatok hogyan váltak meghatározóvá a görög társadalomszerkezet sajátosságainak létrejöttekor.
Az első fejezetben McInerney néhány ókori szerző (pl. Homérosz,
Arisztotelész, Empedoklész) húsfogyasztásról alkotott álláspontját hasonlítja össze, majd felvezeti a könyv egyik központi gondolatát, ami a szarvasmarháknak a görög vallási életben betöltött helyét egyfajta médium-funkcióként írja le. A pásztorkodás jelentőségének kiemelésével arra mutat rá,
hogy az e területen bekövetkezett (pozitív irányba mutató) változások maga
ÓKOR
az emberi kultúra és társadalom fejlődéséhez járultak hozzá, így az ezekben
végbement folyamatok is jobban megérthetők az állattartás e formájának
vizsgálatán keresztül. A szarvasmarhára, mint a társadalomban és kultúrában jelen lévő formáló erőre az Edward Evans-Pritchardtól vett „bovine
idiom” kifejezést használja, s a további fejezetekben e jelenség érvényesülésének különböző helyeit és módjait tárgyalja a szerző.
A második fejezetben McInerney a nagytestű állatok (pl. a bölény) szerepét vizsgálja a történelmi idők előtt élt ember életében, az öntudat kialakulásának szempontjából. Felhívja a figyelmet arra, mennyire mélyen
találhatók a görögök gondolkodásában, szimbólumrendszerében, képzeletvilágában azok a szarvasmarhákkal kapcsolatos minták, melyek – többek
között – a képzőművészetben, a mítoszokban, vagy akár egyes társadalmi
intézményekben (pl. a házasságban) újra és újra felbukkantak (azonban inti
az olvasót attól, hogy e jelenséget a görög kultúra kizárólagos gyökerének
tartsa.) A szerző ezután rámutat, hogy a görögök szarvasmarhákkal való
kapcsolata az idők során a társadalom egyik meghatározó jelensége maradt,
még akkor is, amikor arra a nomád vagy pásztorkodó életforma már nem
volt elsődlegesen jellemző – a hellén társadalomra így a „szarvasmarhakultusz” kifejezés használatát tartja mérvadónak .
A harmadik fejezetben McInerney a bronzkort tekinti át a szarvasmarha-kultusz szempontjából, a krétai palotagazdaságot vizsgálva a mükénéiek érkezése
előtti és utáni időben. Megállapítást tesz arról, hogy a tenyésztés felügyelete,
a marhák elosztása (igaerőként vagy az áldozat számára) a palotagazdaságok
anyagi és spirituális erejét növelték. A fejezet második részében a bika szimbolikus jelentőségével foglalkozik – említi pl. a ’bika’ és a ’király’ karakterének
összekapcsolását a közel-keleti kultúrákban (pl. a Gilgames-eposzban).
A negyedik és ötödik fejezetben – Homérosz és Hésziodosz műveire támaszkodva – a szerző feltárja a szarvasmarhák (folytatólagosan jelen lévő) kulturális
súlyának irodalmi és mitológiai bizonyítékait. Értekezik az állatok és a hozzájuk kötődő munkák (pl. szántás) viszonyáról az eposzokban; a szarvasmarhaáldozatoknak a homéroszi hősök szempontjából vett jelentőségét szintén említi.
McInerney összeveti Odüsszeusz és Héraklész marhatolvajként való fellépését,
illetve az istenek tehénhez vagy bikához történő hasonlítását is.
A hatodik fejezetben a szerző a szarvasmarháknak a görög pantheon kialakulásában betöltött szerepéről értekezik; vizsgálat alá veszi továbbá a főbb
istenek (Zeusz, Héra, Poszeidón) ezen állatokkal való összekapcsolását is.
McInerney megállapítja, hogy az általa vizsgált művekben szereplő történetek
többségében az istenekkel kapcsolatos interakciók – legyen szó akár két isten,
akár emberek és istenek közötti kapcsolatról – a szarvasmarhákon keresztül
következnek be (pl. a marhatolvajláson vagy a százökör-áldozaton keresztül),
ami az állatoknak a görög képzeletvilágban elfoglalt központi helyére utal.
A hetedik és a nyolcadik fejezetben a szerző azt vizsgálja, hogyan váltak
az egyes szentélyek (függetlenül attól, hogy a poliszon belül vagy azon kívül
helyezkedtek el) a pásztorkodás, az áldozatbemutatás és a közös ünnepségek
színterévé, illetve a szarvasmarha-tenyésztés és -kereskedelem központjaivá.
Szó esik továbbá arról, hogyan alakultak át a főbb szentélyek a városállam
fontos ellenpólusaivá, valamint arról, ezen intézmények hogyan tudták megszerezni az áldozatbemutatáshoz szükséges szarvasmarhákat abban az időben, mikor a hatalmas csordák (értékként való) tartása már a múlté volt.
A kilencedik fejezetben McInerney a szentélyeknek a törvényhozás fejlődésében betöltött szerepét vizsgálja (pl. ezen intézményeknek a földbirtokperekbe való beavatkozását illetően), a befolyásuk által létrejött törvényeket pedig „szent törvényeknek” nevezi, kiemelve ezek szabályozó szerepét
az egyes szentélyek között, illetve a társadalmon belül is. (Az előírások e
fajtájához sorolja pl. a különféle tabuk felállítását, vagy a vallási rítusokkal
kapcsolatos cselekedetek meghatározásait is.)
A tizedik fejezetben McInerney visszatér a szarvasmarhák vallási és kulturális életben betöltött szerepének vizsgálatához. Rámutat, hogy a görögök
már a bronzkorban egy olyan tradíció örökösei – és a későbbiekben folytatói – voltak, ahol a marha egyrészt vagyontárgyat jelentett: például az érméken megjelent a szarvasmarha-ábrázolás, miután az állatok értékmérőként
történő alkalmazását a pénzhasználat váltotta fel. Másrészt rendelkezett egy
ettől sokkal mélyebb, szimbolikus szereppel is a hellén kultúra és vallás területén: ezek az állatok számos műalkotás témái, illetve összekötő szerepet
játszanak az emberek és istenek között.
A tizenegyedik fejezetben a tárgyalt tézisek összefoglalása történik meg;
a szerző mégegyszer hangsúlyozza a pásztorkodás társadalomformáló erejét és annak hosszútávú hatását a görög társadalomra (utóbbira a „kulturális
DNS” kifejezést használja).
A könyv igen fontos jellemzője a szemléletesség. McInerney számos fotót használ mondanivalójának illusztrálásához, nézeteit pedig szinte minden
alkalommal más szarvasmarha-tartó népcsoportoktól (pl. dél-afrikai közösségektől) vett példákkal világítja meg.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!