A LÓ vagy a KUTYA tett TÖBBET az emberért?
Kutya: Szinte mindenhol segít az embernek, a vakoknak, a mozgáskorlátozottaknak, a rendőrségnek, a katasztrófa védelemnek, a katonaságnak, a vadászatban, sőt közlekedni is. És a mindennapi életben is, hogy oda hozza a dolgokat, vagy bármit segítsen, amire fizikailag képes.
Ló: Régen azzal közlekedtek, segített terheket cipelni, vagy bármit elhúzni, amire az ember nem volt fizikailag képes. Csatákban lóval harcoltak, lóval húztak szekereket, hintókat, meg ilyesmiket.
De, most akkor a LÓ vagy a KUTYA tett/teszt többet az emberért?
Melyik a jobb?
Gondolj csak bele...
Csatákban régen lóháton küzdöttek és szerintem a honfoglalók sem biciklivel jöttek.
Ahogy én ismerem a lovakat, úgy bátran merem mondani, hogy egy lónak is lazán meg lehetne tanítani, hogy vak embert segítsen úton, de azért egy 50-60 centi magas kutyussal mégis csak kényelmesebb közlekedni egy nagyvárosban, mint mondjuk egy 170-180 (vannak persze kislovak is) centi és egy-két mázsa tömegű lovacskával.
Vannak lovas rendőrök, nem is kevesen, tehát segítenek a rendőrségnek.
Merem feltételezni, hogy a katonaságnál is vannak lovak. Szerintem sok vadász ma is lóháton közlekedik.
Láttam olyat, hogy kis termetű pónit a lakásban tartottak és megtanították arra, hogy ide-oda vigyen dolgokat.
Nem mondom, hogy a kutyák hasztalanok, mert imádom mindegyiket egytől-egyig és azt sem mondom, hogy a lovak jobbak, mert a végén le leszek hurrogva, de... ló párti vagyok.
Az mondjuk lehet, hogy egy ló gondozása jóval többe kerül, mint egy kutyáé, de aki teheti az tegye is.
régen a ló most a kutya
kihagytad azt hogy a kutya vadászik és nyájat őriz
meg persze házat is
Az amerikai vonatok nyomtávja (a sínek közötti távolság) pontosan 4 láb és 8,5 inch, vagyis 143,5 cm. De vajon mi az oka annak, hogy ez a távolság éppen ekkora lett? Mi olyan vonzó ebben a számban?
Van rá magyarázat: az USA-beli nyomtáv pontosan megegyezik az Angliában használatos nyomtávval, mivel az első vonatokat angliai bevándorlók kezdték építeni az újvilágban.
Na jó, de ettől a kérdés még kérdés marad. Most azt kell megválaszolnunk, hogy Angliában miért lett 143,5 cm a nyomtáv.
Azért, mert az első vonatokat Angliában azon tervek és sablonok szerint készítették, amelyeket a hintók és kocsik gyártására is használtak. Ezek után felmerül a kérdés, hogy a hintók és kocsik nyomtávja miért lett pont 143,5 cm?
A válasz megint nagyon logikus: ha más lett volna a nyomtáv, akkor ezek a járgányok nagyon hamar tönkrementek volna az angliai kőutakon, mivel azokban pont ilyen távolságra volt a két vájat,melyeket a régebben ott járt kocsik alakítottak ki.
Nem meglepő azonban, hogy az Angliában található kőutakat, szinte egytől egyig, az ókori Róma építtette. A kőutakba vájt sávokat pedig az első római kocsik és harci szekerek vésték ki. Már az ókori rómaiak is szabványok szerint építették az utakat és a harci szekereket, ezért aztán mind ugyanakkora lett, ami a vájatok távolságának egyformaságát is maga után vonta. A vájatok aztán évszázadokon keresztül kényszerítették az utókor járműtervezőit az ősi szabvány betartására...
Na de mégis, ki és miért ragaszkodott ennyire pont a 143,5 cm-hez?
Nos, a válasz szinte természetes: a római kocsik távolsága éppen azért lett akkora amekkora, hogy két ló hátsója kényelmesen elférjen egymás mellett a kocsi előtt.
Megvan hát a válasz! Római lovak fara szülte ezt a különleges számot.
Ha pedig már eléggé izgalomba jöttél attól, hogy birtokába jutottál a modern világ egyik nagy titkának, még egy adalék:
Bizonyára láttad már azt a két vastag rakétát az amerikai űrrepülők oldalán, felszállás közben. A nevük Solid Rocket Boosters - SRB. Ez a két rakéta hajtja fel az űrbe az űrhajót. A rakétákat a Utah állambeli THIOKOL gyárban gyártják, és tervezői sokkal, de sokkal vastagabbra szerették volna csinálni.
A probléma csupán az volt, hogy a rakétákat vonaton kellett a kilövőállomásra szállítani. A vonat pályája néhány olyan szűk alagúton vezet keresztül, ahol a sínek épphogy elférnek. Ezért aztán a rakéta sem lehetett szélesebb,mint a nyomtáv.
így esett meg, hogy a világ egyik legfejlettebb technológiájával gyártott rakétájának a szélességét egy római ló segge határozta meg...
Rendkívül buta kérdés! Tipikus homo sapiens, aki rögtön megoszt, különbséget tesz, szelektál olyan dolgokat is, ami TELJESEN FELESLEGES sőt káros!
Mindkettő egyformán FONTOS és SOKAT TETT AZ EMBERÉRT, de egyik sem tett többet a másiknál ugyanis minden mindennel összefügg ezen a világon azaz egyedül semmire sem menne!
A farkas előbb szegődött az ember mellé, mint a ló.
Viszont, egyik faj sem önszántából tett bármit is az emberért, ki vannak használva, mint ahogy az összes többi állat. :-)
Ennyi erővel bevonhatnánk a kérdésbe a Csirkét is, a Macskát is, bármilyen haszonállatot...stb
Előző:
Így igaz! A legtöbbet kétség kívül az eleségként tartott állatok adták az embernek! (Mégis őket nézi le leginkább az ember, és az ő "jogaikért" nem küzd egyetlen magát állatvédőnek nevező, valójában gyakran inkább állatfüggő ember sem.) Az meg, hogy a farkas előbb szegődött az emberhez, és mégis csak olyan történelmi korokról van "értelmes" információnk, ahol már a ló is jelen volt, szerintem éppen azt bizonyítja, hogy a ló nélkül az ember törzsi színvonalban élné az életét akár manapság is, mert ha egy kis civilizáció fejlődik bizonyos tekintetben, de nincs ló, akkor nem következik be a tudás cseréje.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!