Mi értelme a természettudományok ilyen szintű tanításának a gimnáziumokban?
11. osztályos vagyok, és úgy vélem, hogy olyan magas szinten tanuljuk ezeket a tárgyakat (fizika, biológia), hogy hátráltatnak azoknak a tárgyaknak a tanulásában, amikkel tovább szeretnék tanulni.
A legfőbb indok mellettük az, hogy bevezetnek a tárgyba, hátha egyszer tovább szeretnék belőlük tanulni, és alapműveltséget adnak. Én ezzel egyet értek, azt nem árt tudni, hogy melyik belső szervünk hol helyezkedik el, és hogyan működik, vagy hogyan kell egy villanykörtét kicserélni.
De vegyük az én esetemet. 7. osztály óta van nálunk fizika és biológia (kémia is volt, de szerencsére az tavaly véget ért), és a bizonyítványom szinte minden évben így nézett ki: magyar-töri-művészetek-tesi-idegen nyelvek 5-ös (gyakran dícséretes), matek 3-as körül, fizika-biológia-kémia 2-es. Nem egyszer volt, hogy a bukás széléről jöttem vissza.
Mielőtt azt mondanátok, hogy simán lusta vagyok, angolból 9.-ben volt előre hozott érettségim és nyelvvizsgám, magyarból és töriből faktra járok, ezekből emelt szinten szeretnék érettségizni. Ezekből a tárgyakból eddig stabil 5-ös megvolt, most azonban ezek is elkezdtek romlani, hiszen a természettudományokból egyszerűen annyit kell már tanulni, hogy egyáltalán ne bukjak meg belőlük, hogy azokra a tárgyakra, amik érdekelnek egyszerűen nem is jut idő. Fizikából különtanárhoz is járok, mert már olyan bonyolult és érthetetlen az anyag, hogy magamtól nem tudnám megtanulni. Aki humán szakra készül, annak miért kell ilyen mélységekben belemenni a kvantumfizikába vagy az optikába, illetve biológiából miért kell genetikai térképeket rajzolnunk, ha nem is értem ezeket a témákat, a témazáró után nagy valószínűséggel örök életemre elfelejtem, és őszintén szólva nem is nagyon érdekelnek?
Előre is köszi a válaszokat, 17/f
Azért kell, hogy utána ne vedd meg a csodálatos fogyasztószereket, ami elégeti a testedről a zsírt, és ne dőljél be annak, ha valaki ajánl egy tablettát, ami kvantum-effektus révén megváltoztatja a genetikádat, hogy nyolcszor ilyen okos legyél.
Ezen ma már alapműveltségek, bárhogy is nézed. Hozzátartozik a mindennapi életünkhöz. És igen. Simán lusta vagy, ha nem vagy képes egy békés hármast teljesíteni belőle.
Ne haragudj, hogy ezt mondom, de szerintem egyáltalán nem tanítják ezeket a tárgyakat magas szinten gimnáziumban. Én tipikusan olyan gyerek voltam, akit minden érdekelt. Az irodalom-történelem-nyelvek kombó pontosan annyira, mint a kémia-biológia-földrajz. A matekot 13-ban szerettem meg, a fizikát sosem sikerült, abból mindig hármas voltam. Nyelvtagozatra jártam gimibe, humán beállítódottságú volt szinte mindenki nálunk. Végül a természettudományok mellett döntöttem, azokkal mentem tovább egyetemre.
Nagyon nehéz volt a felvételi, sokat kellett tanulnom rá. És igen, volt hogy azt éreztem, hogy a töri elveszi az időmet. Egy sort sem tanultam az érettségire humán tárgyakból. A szóbeli tételeket néztem át egyedül. A hátam közepére kívántam az egészet, elegem volt a humán tárgyakból és az emelt óraszámból nyelvekből. De azt gondolom, művelt, értelmes embernek ismernie kell ezeket is. Vannak jó kötelező olvasmányok, kifejezetten elgondolkodtató vagy szórakoztató versek. A drámák, a színház sem áll nagyon távol tőlem.
A természettudomány ugyanúgy az alapműveltség része. Nem tudom, miért fáj ennyire tanulni őket. A körülötted lévő világot ezekkel a tárgyakkal értheted meg igazán. És valójában így sem fogsz soha átfogó képet kapni róla, mert minél többet tanulod ezeket, annál inkább rájössz, hogy annyira összetett az egész, hogy sosem leszel képes mindent befogadni. Ha Te nem is látod a szépségét, akkor sem kellene ennyire leszólni, szerintem. 14 évesen, általános iskola végén kevesen tudják, mik akarnak lenni. Miért fosztanál meg bárkit is attól, hogy egyszer úgy döntsön, ezekkel megy tovább egyetemre? És fordítva. Nemegy olyan embert ismerek, akik természettudományos tagozatra jártak gimiben, de most a BTK-n vannak, vagy vendéglátóin.
Tény, nem tanítják jól a reál tárgyakat gimiben, sok a rossz tanár. Nekem a matekkal ez volt a bajom sokáig. Utolsó évben egy tündéri tanárnőt kaptunk, meg is változott a hozzáállásom a témához hamarosan.
És gondolj bele. Ha nem tanulnál optikát, akkor hogyan értenéd akár minimálisan is, hogy mi is a plusz/minusz a szemüvegekkel kapcsolatban? Hogy miért ellenzik ennyien az atomerőműveket? Nem is értenek hozzá, hiszen a fizika alapjait sem tanulták meg soha, de mégis a káros hatásokról papolnak. Nem baj, nem lehet mindenki atomfizikus, de azért minimálisan érteni kéne ahhoz, amiről véleményt nyilvánítasz, úgy hiszem. A genetika is fontos, nem gondolod? Mennyi genetikai betegség van? Mi van, ha a feleségednek pont van valami ilyenje, honnan fogod tudni, hogy érdemes-e próbálkozni gyerekvállalással? Esetleg ne adj isten a gyereked Down-kóros lesz. Hogy fogod megérteni biológia oktatás nélkül, hogy miről is van szó? Arról ne is beszéljünk, hogy ezek a tárgyak logikát igényelnek, amit nem árt fejleszteni, mert bármilyen életszituációban szükséged lehet rá.
És ne érts félre, szeretem a humán tárgyakat is. Az irodalmat és a nyelveket mindenképpen. A töri bizonyos részeit is. Nem venném ki őket a tantervből, mert kellenek. Mint ahogy a reál tárgyak is. És a művészeti oktatással sincsen semmi baj. A rajz, technika, dráma, ének a kreativitásodat növeli, erre szintén szüksége van egy felnőtt embernek, úgy hiszem.
21/l
Én is maximálisan egyetértek az előttem szólóval.
A humán tárgyak mellett még annyi érvem volna, hogy bár a mai materialista világban egyre kevesebben jönnek erre rá, de az irodalom, a művészetek, a lélekkel foglalkozik. És az ember belső világa is van olyan bonyolult és fontos, mint a külső. Szükségesek a humán tárgyak, különösen az irodalom a normális lelki fejlődéshez, hogy megfelelőn tudd feldolgozni a külső behatásokat, stb. Vagy ha valami problémád van, akkor az irodalomban pl. találhatsz hasonlóra példát...
Egyetértek az előttem szólókkal. Így is szakbarbárokat képzünk: aki tud számolni, az egy értelmes mondatot nem tud leírni, aki tud írni, az meg olyan buta a számítógéphez, hogy az már fájdalmas. Ennek a tovább erősítése egyes erőknek kedvez, de a nagy átlag csak megszívja: "csináld ez, mert máshoz nem értesz!" "ezzel te ne foglalkozz, mert nem értesz hozzá!"
Mondjuk ha már reformokat sürget a kérdező, akkor érdekelne, hogy mégis mire gondolt. Óvodában középcső csoportjában már válasszuk szét a reálos és humános gyerekeket vagy várjunk vele a 2. osztályig?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!