Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Mi a relativitáselmélet lényege?

Mi a relativitáselmélet lényege?

Figyelt kérdés
Google-ban totál értelmetlen és a lényeget még nem találtam meg.
2008. dec. 5. 16:08
1 2 3
 1/29 anonim ***** válasza:
49%

hogy minden relatív, vagy is mindig az a lényeg milyen szemszögböl nßezel valamit.

vagy is lehet azt mondani hogy ami neked jó az lehet valakinek rossz.


pl egy háború is relatív. az egyik országnak jó a másiknak nem. minden relatív .

2008. dec. 5. 17:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/29 anonim ***** válasza:
94%

Az előző hozzászóló nagy igazságot írt - csak éppen köze nincs a relativitás törvényéhez.


Utóbbi azt mondja, hogy NINCSEN abszolút idő és sebesség. Az idő mindig helyi: tehát CSAK ott érvényes, ahol te vagy - a sebességnél pedig mindig meg kell mondani, hogy mihez képest? Vagyis, ha kijelölsz egy pontot, akkor ahhoz képest mozogsz valahogy.

Azt nem tudod megmondani, hogy az a pont (önmagában) hogyan mozog.


Természetesen az egyes testek ideje és sebessége átszámolható egymásba (tehát nincsen káosz - ahogy sokan tévesen értelmezik ezt a törvényt).

2008. dec. 5. 17:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/29 anonim ***** válasza:
77%

Ez eléggé érthetően van leírva, de hosszú lenne bemásolni:

[link]

2008. dec. 5. 19:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/29 anonim ***** válasza:

Ajánlom egyfelől Einstein saját kis könyvecskéjét (nagyon jó stílusú, érthető könyv), másrészt ezt a pontos és hasznos cikket:


[link]

2008. dec. 16. 04:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/29 anonim ***** válasza:
Én is csak azt tudom mondani hogy nincsen abszolút út idő. Az inerciarendszerek vizsgálata mi van ha 2 őt vizsgálunk egyszerre stb.
2010. okt. 30. 15:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/29 Gofrisütő ***** válasza:
A tér meghajolhat, a távolságok csökkenhetnek és nőnek, az idő pedig gyorsulhat, lassulhat. Mindenki úgy érzi, hogy a saját ideje és tere normális, de ha mondjuk valakinek lelassul az ideje, mások idejét gyorsabbnak látja, ezért minden relatív. Természetesen nem csak így hupp, most lelassult az időm, a terem meg megnőtt dolog van, az egyenlet leírja, hogy mi alapján történik ez. A gravitációhoz van ennek köze, és mivel a földön mindenhol ugyanakkora a gravitáció, ezért nincs jeletős, emberi ésszel érzékephető külömbség.
2021. máj. 10. 12:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/29 anonim ***** válasza:

"ha mondjuk valakinek lelassul az ideje, mások idejét gyorsabbnak látja"

Mármint: LASSABBNAK látja. A sajátja látszólag marad változatlan.

EZÉRT relatív, különben abszolút lenne.

2021. máj. 10. 12:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/29 Gofrisütő ***** válasza:
Nem. Ha nekem egy másodperc fog másoknak 10 másodpercnek tűnni (10szeres lassulás) akkor másoknak 10 másodperc 1 másodpercnek fog tűnni. Ha én lelassulok, az realtíve olyan, mintha mások felgyorsulnának. Igen, a sájt ideje saját magának változatlan. Ezt írtam le.
2021. máj. 10. 12:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/29 anonim ***** válasza:

Igen, ezt írtad le, de rosszul.

Ez lenne az abszolút idő.

Mindenki mást úgy fogsz látni, mintha 1 másodpercük 10 másodpercig tartana, ÉS MINDENKI MÁS ugyanezt fogja látni rólad: mintha a te egy másodperced 10 másodpercig tartana.

EZ a relativitás: mivel egyikőtök se fogja tudni megmondani, hogy melyikőtök lassult le.

2021. máj. 10. 15:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/29 Gofrisütő ***** válasza:

Nem, a relativitás csak annyit jelent, hogy mindenki saját magát normálisnak látja, a másikat máshogy.

Gondolj bele, hogy egy órát tartunk a kezünkben. Ha én lelassulok, akkor szerinted mindketten lassabbnak látjuk a másikat. Tehát én azt látom, hogy amíg az én órám 10 másodpercet tesz meg, addig a tiéd csak 1et. (most ne leverjük ide a fénysebességet, lassulva is egy szempillanpás alatt ideér), de mivel te is engem lassabbnak látsz, ezért ha az én órám 1 másodpercet tesz meg, addig a te órád 10et, de amíg a te órád 10et tesz meg, addig az enyém százat. Most amíg a te órád 10et tesz meg, az enyém 1et, vagy 100at?

Ez egy paradoxon. Tehát nem lehetséges, amit te írtál.

Viszont, a "ha én lelassulok, akkor téged gyorsnak látlak" dolog működik. Ha az én órám 1 másodpercet tesz meg, akkor azt látom, hogy a tied 10et. És ha a te órád 10et tesz meg, akkor az enyém 1et, mert lassab vagyok.

Képzeld el ezt kép autóval. Álltalában mindketten egy sebességgel haladnak. De ha az egyik lelassul, a másikat gyorsabnak látja, a másik ami nem változott, a másikat látja lassabbnak. Ha meg a másik autó gyorosul fel, akkor a másikat lassabbnak látja, a másik meg őt gyorsabbnak.

Az, hogy relatív, azt jelenti, hogy nem tudják megállapítani, hogy melyikük gyorsul, vagy lassul, mert igazából nincs abszolút, csak a magunk relatív sebességéhez mérjük a másikat.

2021. máj. 10. 16:01
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!