Hogyan színezzek gimppel?
Üdv! Első alkalommal próbálom a digitális rajzolást. A vonalrajzzal készen is vagyok, de a színezésnél elakadtam. Egy videó lépéseit követve, új, átlátszó rétegre kezdtem festeni, hogy a körvonalak érintetlenek maradjanak, de pont az ellenkezője történik, mint a videóban. A körvonalakat festi a lap többi része pedig érintetlen marad.
Ez alapján jártam el: [link]
Nem akarok beleszólni, de nem tudom megállni.
Ha hobbiszinten akarod ezt művelni, és nem cégnél vagy, ahol jogi következménye lehet annak, hogy nem ingyenes programot használsz, akkor töltsd le a photoshop-ot és azt használd.
A gimp ahhoz képest egy raklap kaka. Csak az használja, aki ingyenes program fanatikus, vagy épp a cégnek, ahol dolgozik, nincs pénze photoshopra.
Bár az olyan hely, ahol munkahelyen photoshop-ot kell használni, általában rendelkezik annyi pénzzel.
Biztosan beállítottad az új rétegre (esetleg az eredetire is) a Szorzás (Multiply) módot?
OFF:
A Photoshop hobbi felhasználóknak drága, és a hobbi felhasználáshoz szükséges funkciók még a legegyszerűbb, ingyenes, több-reteg kezelő képszerkesztőben is megtalálhatók (bár a hobbi felhasználóknak sokszor még azok is túl bonyolultak).
Profi felhasználásra egyértelműen Photoshop, de nem az alapprogram funkciói miatt (azok megfelelői pl. a Gimp-ben is megvannak) hanem a rengeteg fizetős kiegészítő/plugin/script miatt, ami megkönnyíti a munkát.
A PS valóban zseniális, a Gimp ehhez képest mindössze kitűnő -- de ez a feladat még messze azon a határon belül van, ahol a Photoshop előnyei még nem mutatkoznak meg.
A szorzás lényege: A színek a számítógépen számértékek formájában tárolódnak. Szorzáskor a két réteg színeinek piros-zöld-kék-(alfa, vagyis átlátszatlanság) számértékei ténylegesen összeszorzódnak, és az eredménynek megfelelő színt kapod.
Ez így eléggé érthetetlen, ha a Gimpben a szemed elé kerülő 0..255 skálán próbálod értelmezni, hiszen egy pillanat alatt találsz két olyan számot, amelynek a szorzata meghaladja a 255-ös határt. Inkább úgy képzeld el, mint némely egyéb programban, hogy a skála 0-tól 1-ig tart, ez van felosztva 256 részre, vagyis egy lépés 1/255 (a 256. a 0). Tehát törtszámokat szorzol egymással, ekkor a maximális színérték akkor áll elő, ha mindkét szín a maximumon van (1*1=1), fekete lesz, ha a kettő közül akármelyik fekete (0*bármi=0), a többit leszel szíves kipróbálgatni, és értelmezni. Szerintem tanulságos, ha egy-két szín esetén magad is elvégzed a számolást. Például legyen a két szín a következő:
188, 177, 0 (ez egy lila)
127, 66, 255 (ez egy sárga)
Mivel egy skálaérték 1/255, a szorzások után az eredményt 255-tel kell osztanod, és egészre kerekítened, hogy a Gimp-értéket megkapd:
piros: 188*127/255 = 93,631372549 cca 94
zöld: 177*66/255 = 45,811764706 cca 46
kék: 0*255/255 = 0
Az eredmény tehát 94, 46, 0
Nézzük a gyakorlatban, szorzás módban a két színből kaptam egy barnát, fölvettem szemcseppentővel, utána a színbeállító táblát kinyitva:
Ööö... ezt próbáld meg másképp megfogalmazni, mert nem értem, és őszintén szólva az illusztrációval sem tudok mit kezdeni. Egyelőre három tippem van, hogy mit akarhatsz, de nem tudok dönteni, és lehet, hogy egy negyediket kérdeztél:
1. Nem akarod, hogy a felső szín megváltozzon.
Tiszta sor, a felső réteg színe kizárólag akkor nem keveredik az alsóéval, ha normál rétegmódban, teljes fedettséggel festesz. Ez értelemszerűen mindent letakar, ami alatta van. Valami azt súgja, hogy nem pont ez érdekelt...
2. Az alsó réteget szeretnéd árnyékolni, de nem egy másik színnel, hanem ugyanazon szín sötétebb árnyalatával.
Itt veheted hasznát a szorzás módnak: Ha az árnyékolásra egy szürke színt használsz (vagyis olyat, amelyiknek mindhárom színösszetevője azonos értékű), akkor a fentiek értelmében az alsó szín minden komponense azonos arányban változik. Tehát, ha egy a fekete és fehér között félúton lévő szürkét választasz, akkor az a piros, zöld és kék komponensek erősségét ugyanolyan arányban csökkenti, mivel mindet ugyanazzal a törtszámmal szorzod.
3. Azt szeretnéd, hogy a figurát színezd, de a háttér változatlan maradjon.
A program számára nincs háttér és előtér, ezek a színek ugyanazon adatsor eltérő számértékei. Ennek megfelelően neked kell meghatároznod, hogy a képfelületnek melyik részét akarod színezni. Ezt a megfelelő részlet kijelölésével teheted meg, a szerkesztési műveletek ugyanis mindig a kijelölt részen belül hajtódnak végre. Amikor semmilyen részletet nem jelölsz ki, akkor a program az egész képet tekinti kijelöltnek -- amiben van ráció, hiszen nem volna értelme, hogy össze-vissza matass egy kijelöletlen képen, és ne történjen semmi. A kijelölést általánosságban a Lasszó eszközzel szokás elvégezni (pontról-pontra körbejelölöd vele a figurát), de a mellékelt ábráéhoz hasonló esetben, amikor egyszínű a háttér van sokkal egyszerűbb módja is: A Varázspálca eszközzel rákattintasz a háttérre, ezzel a formahatárokig az összes hasonló színű felületet kijelölöd. Az eszközpanelon tűrést is beállíthatsz: A Küszöb érték növelésével a közeli színeket is bevonhatod a kijelölésbe, így kisebb színingadozásokat át tudsz hidalni. Nyilván fölfigyeltél rá, hogy így pont a figurát nem jelöltük ki, amelyen dolgozni szeretnél, de itt a trükk lényege: Miután a háttér megvan, megfordíthatod a kijelölést (Ctrl+I, vagy Kijelölés > Invertálás), ekkortól a kijelölés mindazon dolgokra vonatkozik, amelyek nem tartoznak a háttérhez.
Ami a szorzás elméletét illeti, nem annyira komplex az, mint amennyire nyögvenyelősen leírtam, és végül is senki nem kényszerít rá, hogy verejtékes munkával kiszámold, mi várható. Én csak meg akartam mutatni, hogy itt valóban a színértékek összeszorzásáról van szó. Te viszont elég, ha csak próbálgatod, hamar rá lehet érezni, hogy körülbelül mi várható. Mellékesen javaslom, hogy ne csak egy-egy konkrét megoldásában kísérletezz, hanem kérj egy új lapot, vagy hívj be egy képet, és firkálgatással, szabdalással rétegpróbákkal menj végig az eszközökön, minden kényszer nélkül. Menet közben érdemes tanulmányozni (és módosítgatni) az eszközpanel beállításait is, sokat segít a megértésben.
Igen az elsőre gondoltam. Azt a színt szeretném használni, ami a rajz körvonalain kívül esik, de ha ráfestek az alatta lévő rétegre, akkor a képen látható pirosas keresztezést kapom. Normal módban jó lenne, de akkor eltűnnek a rajz körvonalai is festés közben. Szorzás mellett viszont lényegtelen, hogy a színpalettán milyen árnyalatot választok, mert használat közben úgyis teljesen más színt kapok, amikor érintkezik az alatta lévő réteggel.
Azt hiszem inkább másfajta festési módszerrel kellene hozzálátnom.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!