Melyik modellező programmal kezdjek el 3D-s animációkat készíteni?
Indulásnak javaslom a Blendert, valamivel olcsóbb, mint a másik kettő. :)
Az animálásban (is) nagyon jó, tehát igazi, komoly munkákat készíthetsz vele. Arra számíts, hogy maga a mozgatás a folyamatnak csak a vége, először meg kell építened a modelleket, textúráznod, becsontoznod, az arcjátékot egyéb módon (a Shape Keys néven emlegetett csúcspont-animációs rendszerrel) is előkészítened, és csak ezután láthatsz a munka érdemi részéhez. Már az alapokat sem lehet néhány szóban elmondani, itt találsz igazán kitűnő magyar nyelvű tutoriálokat:
A többiben bízd rá magad a Guglira. A becsontozásban segíthet, ha így keresel rá:
Egyébként meg egyszerűen:
Erről az oldalról indulva megnézheted, hogy értő kezekben mire képes a program:
NE BLENDER!!
Jó program meg minden, el lehet benne szórakozni, de annyi. Ha ez a célod, akkor nem számít, hogy mit választasz.
Ha úgy gondolod, hogy az amatőr szintet meghaladó munkákat is szeretnél készíteni, az Autodesk Maya az amit ajánlanék. Az a program a mai standard. Elsőre ilyesztő lehet, de sokkal könnyebb megtanulni, mint ahogy kinéz.
Hogy egy jól kinéző animációt tudj készíteni, minimum(!) 2-3 év kell. Először a szoftvert kell megtanulnod, majd modellezni (ez a kettő egyszerre történik általában), majd textúrákat készíteni, riggelni, animálni... Ezek csak a főbb "állomások", ezen belül még sok mindent kell tudni.
Nem akarlak eltántorítani, nagyon király 3d-ben csinálni ilyesmit, de időbe telik megtanulni. Sokkal több időbe mint ahogy kinéz.
Ha hobbi/amatőr szinten akarod csinálni, mindegy milyen programot használsz. Ha úgy érzed egyszer talán szeretnél ebből megélni, akkor animáció készítéshez Maya, modellezéshez 3ds max (mivel a két program eléggé külömbözik, jobb csak egyiket használni az elején).
A blender ingyenes, de a Max és Maya is (tanulói verzió).
@gujci:
Még van tanuló-verzió? Úgy emlékszem, legutóbb se a Maya PLE-t, sem a GMaxet nem találtam a régi, normálisan telepíthető formában. Ha még léteznek, ideírhatnád a linkeket, engem is érdekelne. Más kérdés, hogy a teljes értékű munka érdekében én már maradok a Blendernél arra a kis időre, de ha véletlenül akadna facér négyezer euróm, tudni fogom, mire költsem.
itt az összes autodesk szoftver letölthető ingyenesen és legálisan tanulói licensel, ha regisztráltál, a bal oldali menüben van olyan hogy free software, ott kiválasztod ami neked kell, letöltöd, az oldalon ahol letöltötted majd látod a termék kulcsát
Ebben az esetben igazat kell adnom gujcinak. Professzionális területen egyelőre nem tartják számon a Blendert, és ha erre készülsz, eleve csapatmunkában gondolkozz, az úgy nem megy, hogy nesztek, hozom a kész filmet, mindegy, mivel készült. Javaslom, hogy mind két nagy programmal foglalkozz, mert a 3D-ben nem úgy van, mint némely más területen, ahol az egyik program megtanulásával már nagyjából ismered a többit is. Ennek a két szoftvernek a logikája is erősen eltér egymástól. Én animációra egyiket sem használtam, de modellezésben a Maját gyakorlatilag azonnal használni tudtam, a Max meg a mai napig is nyögvenyelős és használhatatlan a számomra. Ezzel nem azt mondom, hogy tehát a Maya a frankóbb, mert lehet, hogy nálad éppen fordítva jön be -- inkább csak azt, hogy próbáld megismerni mindkettőt. Végül nyilván az egyiket kezesebbnek fogod találni, de profiként úgyis szükséged lesz a programok közötti átjárásra. Természetesen nemcsak ez a két csodaprogram van, animációban szerintem megkerülhetetlen a ZBrush, a Cinema4D, feljövőben van a Modo, és alighanem egy rakás olyan is van, amiről még az életben sem hallottam, de a szakmán belül jelentős.
Mindettől függetlenül érdemes megismerkedned a Blenderrel is, annak ellenére, hogy az megintcsak egy újabb világ. Egyrészt nagyon jó animációs rendszere van (egyébként is nagy tudású), másrészt bele tudod vinni a profi programokkal készült modelljeidet is (bár gyanakszom, hogy a tanulóverziók ezt nem hagyják, régebben legalábbis így volt, saját formátumokat használtak), harmadrészt pedig mégiscsak teljes értékű, korlátozásoktól mentes, senki bele nem akadhat, hogy ugyan, jogszerűen használod-e. Amúgy meg, a csapatmunka érthető igényeitől függetlenül, az animáció lényege nem a programkezelés, hanem a modellek mozgatása, és ennek a begyakorlására a Blender kitűnő. A modellezésre még hadd ajánljak két nagyszerű ingyenprogramot, az egyik a Sculptris (nem akárkiktől, hanem a ZBrush fejlesztőitől), a másik a MeshMixer (ez meg Autodesk-program):
@ gujci:
Köszönöm a linket. Innen nézve már szinte érthetetlen, miért nem találtam meg.
Tabaki nagyon jo választ irt. Amit hozzáadnék a listához, a houdini és nuke. Ezek nagyon speciálos programok. Akkor kell őket igazán ismerned, ha vfx vagy kompozicioval szeretnél foglalkozni.
A max/maya "háború" régóta tart. Hivatalosan a Max modellezésre jobb, maya az animációra, és bizonyos cégek ezt a nézetet el is várják. Ha modellező vagy, akkor valoszonuleg Max-ban fogsz dolgozni, ha animációkat készítesz maya lesz az elvárás... De mostmár, a 2015-ös Max megjelenésével, csökken a különbség, mivel Python-nal bővítheted a Max-ot (ja igen, Python-ra is szükséged lesz).
Véleményem szerint mindegy miben dolgozol ha meg tudod csinálni amit kell, de tartsd szem előtt, hogy csapatmunkában megmondják mit használj (feladatkörtől függően). Pl manapság az animációs cégek maya-t használnak. Ha te mást használsz, nincs esélyed. Figyelj oda, hogy az a terület ahova be szeretnél kerülni (film, jatek, animacios film) milyen programot hasznal.
Konkrétan nekem az a célom hogy egy olyan csapat tagja legyek, akik 3D-s animációs filmeket csinálnak. Mindig is érdekeltek ezek.
Köszönöm a válaszokat. Az Autodesk-et letöltöttem, és most ismerkedek vele. Korábban már próbálgattam alkotni valamit Blenderrel, idág az jobban tetszik.
De ha nehéz át állni az egyik szoftverről a másikra, akkor szerintem az autodesk mayával érdemesebb foglalkoznom.
Egyébként semmi tanfolyam nélkül (most dolgozok először 3D modellező programmal, illetve a Google Sketchuppal is szórakoztam már, na de az nagyon egyzserű)vajon képes lennék egy néhány másodperces animációt csinálni? Youtubeon vannak tutorialok, ezek sokat segítenek. Nyáron tervezem hogy beíratkozok egy Maya tanfolyamra, bár elég drága.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!