Mit gondoltok erről a szövegrészletről? (sajnos sokaknak hosszú lesz a szöveg, de tényleg érdemes belekapni)
Először Stephen G. Waxman és Norman Geschwind közölt tanulmányt egy neves amerikai orvosi lapban, amelyben arról írt, hogy a temporális lebenyben az epilepsziás rohamok között is fokozott elektromos tevékenység figyelhető meg, továbbá bizonyos idegpályák az ismételt rohamok hatására mintegy "bejáratódnak". Ezért nem meglepő, hogy a temporális epilepsziásoknál a rohamok közti időszakban is sajátságos személyiségvonásokat lehet felismerni. Fogalmazhatunk úgy is, hogy az ismétlődő epilepsziás rohamok személyiségváltozást idéznek elő. Waxman és Geschwind kiemelte az elmélyült emocionális életet, vagyis a szenvedélyességet, a fokozott vonzalmat a filozófia és a vallásos hit iránt, továbbá a megváltozott szexuális viselkedést és érdeklődést.
Két évvel később David Bear és Paul Fedio tanulmányt közölt, amelyben arra kereste a választ, hogy vajon a jobb és a bal féltekei temporális epilepsziások különböznek-e, tekintve, hogy a két félteke eléggé eltérő funkciókat lát el. Arra a következtetésre jutottak, hogy míg a különös szexuális szokások és a depresszív hangulat inkább az előbbieket jellemzi, addig az utóbbiaknál erős vallásos és filozófiai érdeklődés figyelhető meg, amely személyes küldetéstudattal, fokozott lelkiismerettel és önvizsgálattal párosul, s hajlamosak arra, hogy "a dolgok mögé lássanak", vagyis a világ rejtett értelmét keressék. A bal féltekei temporális góc egyik további következménye, mivel itt található az írásközpont is, hogy e személyek általában grafománok. Egy temporális epilepsziás beteg rendszeresen 20-30 oldalas levelekben tájékoztatta orvosát életéről, kimerítő részletességgel, s amikor gyógyszert kapott, a levelezés hirtelen normál méreteket öltött. Egy hatéves temporális epilepsziás kisfiú belebetegedett a pokolra szállt lelkek iránt érzett aggodalmába. Ha pár száz évvel korábban születik, ma talán szentként tiszteljük, mint Szent Johannát.
Vilayanur Ramachandran 1997-ben tovább göngyölítette a kérdést. Temporális epilepsziások bőrelektromos válaszát vizsgálta, miközben szavakat olvastak fel a személyeknek. A bőr elektromos vezetése rendkívül érzékenyen, kevesebb mint egy másodperc alatt reagál a temporális lebeny aktivitására, aminek a vallásos élményeket tulajdonítjuk. Az epilepsziás betegek a vallásos tartalmú szavakra, míg a nem epilepsziás személyek a szexuális tartalmú kifejezésekre adtak kiugró bőrválaszt. A kutatók ezzel megerősítették azokat a korábbi megfigyeléseket, miszerint a temporális epilepsziások halántéklebenye fokozottan érzékenyen reagál a vallásos tartalmakra.
Michael Persinger kanadai kutató 1983-ban, jóval a média által felkapott Ramachandran előtt, megjelentette első cikkét arról, hogy a misztikus élmények a temporális lebeny átmeneti kóros aktivitásával járnak. Ennek szélsőséges változata a temporális epilepszia, de felfokozott elektromos jelenségek átmenetileg szinte bárkinél előfordulhatnak komoly pszichés stressz, éhezés, droghasználat stb. hatására. Gyakori jelenség például, hogy súlyos betegségből felépülő személyek vagy szeretett rokonukat elvesztő emberek misztikus élményeket élnek át, majd ezek hatására megtérnek, és felveszik valamely vallást. Persinger misztikus tapasztalat alatt persze nem feltétlenül istenélményt ért, szerinte neveltetés kérdése is, hogy ki milyen extatikus élményre van "előkészítve". A kulturális hatások következménye, hogy egyesek Mohameddel, mások Jézussal, megint mások ufólényekkel lépnek kapcsolatba eksztatikus élményeik során.
De Persinger nem állt meg a spekulációnál. Ha a temporális lebeny átmeneti elektromos zavara istenélményt eredményez, gondolta, majd ő kelt zavart kísérleti alanyai temporális lebenyében. Ezt egy rendkívül erős elektromágnes segítségével érte el, amelyet beleszerelt egy bukósisakba. A kísérleteket vastag falú ólomkamrában végzik, hogy a külső mágneses tér ne zavarja az eredményeket. Eddig vagy ezer emberen végezték a bal temporális lebeny mágneses ingerlését, és az alanyok a legkülönfélébb misztikus élményekről számoltak be. Szinte mindenkiben az a bizonyosság alakult ki, hogy "valaki jelen van" velük. Sokan ezt a különös élményt vallásuk istenével azonosítják, mások földön kívüli lények jelenlétét érzékelik, megint mások testen kívüli élményeket tapasztalnak meg, de van, aki egyszerűen elhunyt nagypapájával találkozik.
Az "istenélmény" generálása a következő elv alapján történik: az énérzés, vagyis hogy én én vagyok, hogy kezemet-lábamat magaménak érzem, hogy gondolataimat sajátomként élem meg, mindig együtt jár egy 40 Hz-es agyhullámmal a temporális lebeny környékén. Persinger ezt a 40 Hz-es hullámot zavarja meg, vagyis megszünteti az én élményét. Amikor ez átmenetileg elvész, az ember hirtelen úgy érzi, hogy megszűnt teste-lelke határa, egybeolvadt a mindenséggel, végtelenné lett, vagy eggyé vált valami felette álló hatalommal.
Skizofrén betegek gyakori élménye, hogy gondolataik nem az övék, mondjuk "gondolatokat sugároznak a fejükbe", vagy hogy testüket nem ők mozgatják. Sean A. Spence agyi képalkotó eljárással megvizsgálta az ilyen betegek agyát, és kiderült, hogy a jobb oldalon, a fali lebeny alsó részében hiperaktivitás mutatkozik az "idegen kontroll" élménye alatt. Perrine Ruby és Jean Decety több érdekes vizsgálatában arra kérte alanyait, hogy tegyenek úgy, mintha egy harmadik személy csinálna, gondolna valamit helyettük. Ez ugyebár megfelel annak az élménynek, hogy "ezt most nem én gondolom/csinálom". Érdekes módon e vizsgálatok során ők is mindig azt a bizonyos jobb alsó fali lebenyrészt találták hiperaktívnak. Kissé leegyszerűsítve: a fali lebeny felső részének kikapcsolása a határtalanság és végtelenség érzését adja, ugyanakkor az alsó részének fokozott aktivitása teszi ehhez hozzá azt az érzést, hogy "ő itt van", vagy hogy nem vagyunk egyedül. A két élmény együttesen jelenti a találkozást egy végtelen lénnyel.
És ezzel most mit akarsz közölni? Hogy minden vallásos ember temporális epilepsziában szenved?
Néhány észrevétel: " A kulturális hatások következménye, hogy egyesek Mohameddel, mások Jézussal, megint mások ufólényekkel lépnek kapcsolatba eksztatikus élményeik során."
És mi van azzal a hinduval, aki Jézussal találkozik? Egyébként a spirituális élmények ritkán kötődnek egy személyhez (Jézus, Mohamed, Buddha).
"Az "istenélmény" generálása a következő elv alapján történik: az énérzés, vagyis hogy én én vagyok, hogy kezemet-lábamat magaménak érzem, hogy gondolataimat sajátomként élem meg"
Ez nem az istenélmény. ez az emberi öntudat.
És még egy. A tudomány egyik hibája (nem vagyok tudományellenes) hogy míg leír folyamatokat, azt hiszi, nincs mögöttük más. Tudományosan le lehet írni hogy "működik" egy hangszer, azt, hogy az ujjainkat milyen egymásutánban kell a billentyűkre rakni egy Mozart szimfónia "eléréséhez." De ettől még senki sem lesz Mozart. Mindennek van egy működése, de attól a működés még nem egyenlő a lényeggel.
Az emberi agy természetesen rezonál Istenre. és ha az emberi agy ennek megfelelő részét stimuláljuk, isten élményhez HASONLÓ élmény valóban megtörténhet. A különbség csak az hogy egy életen át tartó pozitív hatást én nem neveznék agyi rendellenességnek. Akkor ott nem stimmel valami, ahol nincsen isten élmény.....
Meg aztán egy hívőnek nem feltétlenül valamiféle spirituális (isten?)élményben kell részesülnie ahhoz, hogy Istenhívő legyen. Tudom, hogy sokan érzékenyek az ilyen jellegű "élményekre", de a Biblia nem igazán erről beszél. Az ilyen felfokozott érzelmi hatások (bármilyen forrásból valónak is hiszik őket azok, akik tapasztalták), könnyen a hívő hiszékenységére építenek.
A józan racionalitás és az észérvek alapján kell gyakorolni azt a hitet, melyet a Biblia ír.
Van egy könyv erről: Szendi Gábor: Isten az agyban
Jól kitárgyalja benne ezt. Bár Szendit egy ismerősöm ismeri még az egyetemről és hát szcientológus hirében áll... de a könyvet ajánlom esti olvasmány gyanánt, mert érdekes. Még ha nem is gondolom ezeket a dolgokat így. A könyvben szépen végigvesz jópár embert (pl. Pál apostolt, aki valóban epilepsziában szenvedett és Szent Johannát is).
Én magam egyébként epilepsziás vagyok 16 éves korom óta. Ezért azt gondolom, hogy talán más szemmel tudtam végigolvasni azt a könyvet és ezt is, mint egy átlag ember.
Maga az agy sok dologért felelős, ezt mindenki tudja. Lehet kísérletezgetni vele, sok részéről tudjuk, hogy mi mit vált ki. Vannak érzékcsalódások, melyeket okozhatnak drogok. Bizonyos érzékcsalódásokat, hallucinációkat biztos vagyok benne, hogy amennyiben az epilepszia ki tud váltani, úgy elektronikusan is lehet gerjeszteni az agyban.
Sok dolgot meg lehet tenni az agyban, de ne keverjük a szezont a fazonnal. Az "istenélményt" (ezt most lehet, hogy csak az érti,aki gyakorló hívő) nem lehet mesterségesen gerjeszteni. Lehet,hogy hasonlót lehet produkálni, de az nem Isten. És ezzel nem mondok ellent a kísérleteknek, de ez a tapasztalatom és ez a véleményem.
"A józan racionalitás és az észérvek alapján kell gyakorolni azt a hitet, melyet a Biblia ír."
Egyet kellene hogy értsek veled, mert én is hívő vagyok, de azért nem gondolnám,hogy pusztán racionalista gondolkodás kellene a Biblia értelmezéséhez. Az ateisták is úgy olvassák, mégsem mennek vele semmire.
Isten szellem, ezért akik imádják, szükséges, hgoy szellemben és igazságban imádják Őt. A szellemnek nem a racionalitás a kulcsa. Nekem több Isten élményem volt, de ezek nem kétes álmok vagy látomások voltak, sokkal inkább a megvilágosodáshoz hasonlítanám őket.....
"Lehet vele kötekedni,de kb olyan mint,ha vallásos okokból nem hiszem el,hogy a feldobott kő nem esik le,mert megrendítheti az elképzelni kívánt mese világomat."
Eléggé naiv elképzelés a tudományról.
A tanulmány a következőket állítja: van összefüggés a temporális lebeny működése és bizonyos(!) eksztatikus élmények között. De az összefüggés nem jelent ok-okozati kapcsolatot. Tudományos kutatások kimutatták, hogy van korreláció az autó színe és a balesetek között, többek között azt, hogy piros autós emberek gyakrabban okoznak balesetet. De ez nem jelenti azt, hogy azokért a balesetekért az autók színe a felelős.
Másrészt ahhoz, hogy bármi biztosat kijelentsünk múltbeli személyek ilyesfajta viselkedéséről vagy élményeiről, ahhoz magukat az embereket kéne vizsgálat alá vennünk, ami nyilván lehetetlen. Addig csak sejthetjük, hogy ez is okozhatta akár, de biztosat nem tudunk mondani.
"Isten szellem, ezért akik imádják, szükséges, hgoy szellemben és igazságban imádják Őt. A szellemnek nem a racionalitás a kulcsa."
Hit vagy hiszékenység?
Sok minden, amit napjainkban hitnek tartanak, az valójában nem más, mint hiszékenység, vagyis az arra való készség, hogy minden alap vagy nyomós érv nélkül elhiggyünk valamit. A hiszékenység gyakran szeszélyes érzelmeinkre és a babonára épül. Ez nem jól megalapozott hit, mivel nincs megbízható alapja.
A hiszékenység arra indíthat valakit, hogy hirtelen olyan következtetéseket vonjon le, amelyek talán nincsenek összhangban a Biblia igazságával. Ezért a Biblia arra figyelmeztet, hogy ne legyen megalapozatlan a hitünk: „Az együgyű hisz minden dolognak; az eszes pedig a maga járására vigyáz” (Példabeszédek 14:15). Pál apostol ezt írta: „Mindent megpróbáljatok; a mi jó, azt megtartsátok!” (1Thessalonika 5:21). A Biblia nem támogatja a hiszékenységet. Arra buzdít, hogy bizonyítékon alapuló hitünk legyen.
Komolyan kell vennünk azt, hogy az igazi hitet megkülönböztessük a hiszékenységtől. Lehet, hogy valaki vallásos, még sincs igazi hite. Pál megjegyezte: „nem mindenkié a hit” (2Thessalonika 3:2). A Biblián alapuló hit azonban némelyeknek igenis birtokában van, és hatással van életükre.
Szemléltetésül: Talán van olyan barátod, akiről elmondhatod: „Benne megbízhatok. Számíthatok rá, hogy betartja a szavát. Tudom, hogy segíteni fog, ha nehézségeim támadnak.” Aligha mondasz ilyet egy olyan személyről, akit csak egy-két napja ismersz, ugye? Olyannak kell lennie, aki ismételten bebizonyította megbízhatóságát. Ugyanennek kellene igaznak lennie a vallásos hitre is: szilárd, megbízható bizonyítékon alapuló reményt és meggyőződést kell adnia nekünk.
Isten ma nem valamely spirituális élmény által tesz hívővé embereket, azazhogy ez korábban sem ezért történt. Különböző célok érdekében történt néhányakkal, amikor álmot látott, látomása volt, de sohasem ez volt az általános eljárása Istennek, hogy a híveit megtalálja!
A Biblia alapvetően a józan, racionális észérvek hasznát és jelentőségét hangsúlyozza, kutatni és keresni kell az igazságot és akkor megtalálod.
Ezért nem tartom fontosnak a jelentőségét ennek a kutatásnak. Mert mit bizonyít? Hogy az olyanok, akik mindenféle bizonytalan forrásból élnek át "Isten-élményt", azok nem biztos, hogy valóban Istennel kerülnek kapcsolatba, sőt okozhatja ezeket még sok ésszerűen megérthető nyavalya is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!