Miért hisznek keresztények (keresztyének) a pokol örökké tartó tüzében?
Az eredeti ógörög Biblia,amikor a pokol tüzéről ír,azt "befejezett jövőidőben"fogalmazza meg."És az ő kínlódásuk füstje felmegy örökkön örökké" (Jelenések 14:10-11).Felmegy-mert megérkezik-,s nem felszáll az örökkévalóságig.
A poklot,Jézus,Lázár,a naini ifjú,és Jairus lánya is megjárta.(Ha utóbbiakat Jézus a Menyországból hozta vissza a földi pokolba,az nem illik össze szeretetjellemével.)Egyik feltámadotton sem észleltek kortársai, a tűz perzselési nyomait,és egyikőjük sem számolt be pokolbeli,vagy menyországbeli élményeiről.A pokolból János apostol szerint is van visszatérés. "a Halál és Pokol is kiadták a náluk levő halottakat" (Jel.20:13).
Az eredeti nyelv ismeretének hiányán kívül, milyen érvekkel látják igazolni az örökké égő pokol hipotézisét?
Egy lényeges kérdés,hogy milyen jelleme van Jézus Atyjának,s annak a Krisztusnak,akinek Isten hatalmat adott Mennyen,és Földön,ha egy örökkévalóságon keresztül szagolni akarja a szenvedők füstje bűzét?
Miféle anyagból van az ember,hogy az, egy örökkévalóságon keresztül sem hanvad el?
Mintha ez az örökké füstölgő pokol hipotézise Isten,és Fia lejáratását szolgálná!
4-es/1-es vagyok:
Ui.:
"Az ószövetségi Biblia több helyen használja a"se ol"kifejezést,amit az Újszövetségben pokolnak fordítottak.
"
Ehhez írtam 4.-ik válaszom.
"Az eredeti ógörög Biblia,amikor a pokol tüzéről ír,azt "befejezett jövőidőben"fogalmazza meg."És az ő kínlódásuk füstje felmegy örökkön örökké" (Jelenések 14:10-11).Felmegy-mert megérkezik-,s nem felszáll az örökkévalóságig."
Nekem az ἀναβαίνει sima jelen időnek tűnik.
"A poklot,Jézus,Lázár,a naini ifjú,és Jairus lánya is megjárta.(Ha utóbbiakat Jézus a Menyországból hozta vissza a földi pokolba,az nem illik össze szeretetjellemével.)"
A seol nem egyenlő a kárhozattal.
"Az eredeti nyelv ismeretének hiányán kívül, milyen érvekkel látják igazolni az örökké égő pokol hipotézisét?"
Az "olthatatlan tűz" kifejezés többször is megemlíttetik az Újszövetségben (Mt. 13,50; Mt 25,41; Jel 19, 21), de ezeket mind az utolsó ítélettel kapcsolatban mondja, azok, akik feltámadtak a kárhozatra.
Mi a kárhozat lényege? Jézus folyamatosan fizikai képeket alkalmaz annak leírására. A "tűz" elsősorban a Jeruzsálem melletti szemétégetőre, Hinnom völgyére (gyehenna) utal. Odadobták bele a felesleget. Az embernek a természet terem gyümölcsöt, úgy Isten gyümölcse az ember maga. Minden ember azért van, hogy vele egységben éljen. Jézus állandóan "kerülgeti a kását", folyamatosan képekben beszél, de egy példabeszédében elszólta magát:
"Ne gyűjtsetek magatoknak kincseket a földön, ahol moly és rozsda emészt, ahol a tolvajok betörnek és lopnak. Gyűjtsetek magatoknak kincseket a mennyben, ahol sem moly, sem rozsda nem emészt, és ahol tolvajok nem törnek be és nem lopnak. A test világossága a szem. Ha tehát a szemed jó, egész tested világos lesz, de ha a szemed rossz, az egész tested sötét lesz. _Ha pedig a benned lévő fény sötétség, mekkora lesz akkor a sötétség_!" (Mt 6, 21-23)
A "szem", "szív" a zsidó (és máig bizonyos ázsiai kultúrákban) az emberi lélek, személy metonímiája. Az emberi lélek testi érzékein keresztül kapcsolódik a valósághoz, azokat képzetek elvonatkoztatásából származó fogalmak révén fogja fel.
Az emberi társadalom rengeteg kulturális keretben létezik, a társadalmat nevezi az Újszövetség "világnak", vezetőit "színészeknek" (_kép_mutatónak, hüpokritész), a világ vagy a kultúra alkotásait "látszatnak" (bálvány, eidólon). Minden szépség, jóság, amit a emberi lélek felfog, az igazából Isten nyoma a teremtett világban, Istennek kell tulajdonítani.
Na, a pokol azaz állapot, amikor a testi érzékeid leomlanak, és a te legmélyebb valódban egyedül vagy. Ez a "külső sötétség", "fogcsikorgatás" jelentése.
A Biblia kismillió helyen ír a pokolról, nem érdemes random egy igehelyet kiválasztani.
Ha viszont mégis, akkor vegyük figyelembe a műfaji sajátosságokat! A Jelenések könyve egy prófétikus látomás, amely eleve kívül áll a newtoni-einsteini-stb tér-idő struktúrán. Igeidőkre hivatkozva érvelni ez esetben meglehetősen problémás.
(Apropó, feltűnt-e már valakinek, hogy a magyar nyelvben a jövő idő kontextusát sokkal többször fejezzük ki a nyelvtani jelen idővel, mint a nyelvtani jövő idővel? Csak úgy megkérdezem.)
Visszatérve a Bibliára: az ószövetségi zsidóságnak nem volt egyértelmű túlvilág-képe. A halálról, üdvösségről, kárhozatról teljesen más elképzelések voltak a különböző vallástörténeti korszakokban. Ajánlott irodalom: Zsoltárok könyve.
Az összkép tulajdonképpen Jézus Krisztus tanításával tisztázódik le. Nocsak, micsoda meglepetés, ki hitte volna, ugye. :D
A krisztusi tér-idő-világkép szerint viszont a pokol is, és a mennyország is örök. Egyébként meg persze hogy van visszatérés a pokolból, itt most fel lett fedezve a spanyolviasz, az eredeti apostoli tanítás. De ez nem cáfolata annak, hogy maga a pokol ne lenne örök, pontosabban félig örök, mert kezdete volt, csak vége nem lesz :)
És reméljük hogy mégsem, de sajnos van valószínűsége annak, hogy lesznek, akik végleg ott ragadnak. Nem csak az idők végezetéig, hanem még az után is. Az "idők végezete után" természetesen csak egy költői kép, nem pedig egy logikailag értelmezhető definíció. ;)
Szia!
Először is fontos tisztázni: nem minden keresztény hisz a pokol örökké tartó tüzében. A helyzetet bonyolítja, hogy a különböző felekezetek különbözőt értenek a "pokol" kifejezés alatt.
Ha a Biblia szóhasználatát nézzük, akkor a Károli fordítású Bibliában összesen 22 helyen szerepel a pokol szó, mégpedig jellemzően a seol és a hádész kifejezések fordításaként. Ez utóbbiból 4 található Jelenések könyvében, ahol egyértelmű, hogy a halottak ideiglenes tartózkodási helyét jelöli. Az utolsó kettőt szó szerint is idézem:
Jel 20,13
És a tenger kiadá a halottakat, a kik ő benne voltak; és a halál és a pokol is kiadá a halottakat, a kik ő nálok voltak; és megítéltetének mindnyájan az ő cselekedeteik szerint.
Jel 20,14
A pokol pedig és a halál vettetének a tűznek tavába. Ez a második halál, a tűznek tava.
Ebből egyértelmű, hogy a pokol nem örökké tartó, hanem meg fog semmisülni a "tűznek tavában".
Ráadásul a tűznek tava sem örökkévaló, mert Jelenések könyve így folytatódik a 21. fejezetben:
"Ezután láték új eget és új földet; mert az első ég és az első föld elmúlt vala; és a tenger többé nem vala.
És én János látám a szent várost, az új Jeruzsálemet, a mely az Istentől szálla alá a mennyből, elkészítve, mint egy férje számára felékesített menyasszony.
És hallék nagy szózatot, a mely ezt mondja vala az égből: Ímé az Isten sátora az emberekkel van, és velök lakozik, és azok az ő népei lesznek, és maga az Isten lesz velök, az ő Istenök.
És az Isten eltöröl minden könyet az ő szemeikről; és a halál nem lesz többé; sem gyász, sem kiáltás, sem fájdalom nem lesz többé, mert az elsők elmúltak."
Vagyis nincs örökké tartó kiáltás, fájdalom...stb. ahogyan sokan gondolják...
Üdv. Péter
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!