Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Keresztények, honnan lehet a...

Keresztények, honnan lehet a Szentháromságot sejteni?

Figyelt kérdés

Én katolikus voltam, és nagyjából mindent el tudok fogadni, vallom az Eucharisztiát, Krisztus istenemberségét, stb., viszont kételkedni kezdtem a Szentháromságban. A Bibliában ugyan vannak utalások (pl. "Menjetek tehát, tegyétek tanítványommá mind a népeket! Kereszteljétek meg őket az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevére, és tanítsátok meg őket mindannak a megtartására, amit parancsoltam nektek." - Mt 28,19-20); viszont nem mondja meg pontosan, hogy Isten hány személy, hogy kell ezt a hármasságot érteni. Olvastam, hogy a Szentháromság tanának kimondása sem egyik pillanatról a másikra történt, nem volt ez evidens, 3 vagy 4 évszázad kellett ahhoz, hogy valaki megfogalmazza azt, amit most tanítanak a Szentháromságról.


Én arra gondoltam, hogy ez nem azt jelenti, hogy Isten 3 személy, hanem háromféle megnyilvánulására utal: 1. teremtő-gondviselő; 2. Istenember (az Emberfia, aki az embert Isten fogadott fiává emelte); 3. Lélek, aki megszentel.



2016. ápr. 27. 23:36
1 2 3 4 5
 11/46 anonim ***** válasza:
69%

"A Szent háromságot a hitehagyott egyház Atyák találták ki."


Tudom, hogy szeretnéd, hogy az Egyház hitehagyott legyen 29%-os, hiszen csak így tudod igazolni a vallásodat. Sajnos azonban el kell keserítselek, mert amikor Jézus megalapította az Egyházát azt jövendölte, hogy azon a pokol kapu sem fognak diadalt aratani:


"Én is mondom neked: Péter vagy, erre a sziklára építem egyházamat, s az alvilág kapui sem vesznek rajta erőt" (Mt 16,18)


Az Egyház tehát sohasem lehet hitehagyó. Azon belül voltak hitehagyások, (lásd Markion, akit tudomásom szerint kizártak a hívők közésségéből), de maga az Egyház soha nem lett hitehagyó. Amennyiben úgy értelmezed, hogy igen, Jézust hazudtolod meg, aki azt mondta, hogy az Egyházon a pokol kapu sem fognak diadalt aratni.

2016. ápr. 28. 13:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/46 anonim ***** válasza:
53%

igen ha a 29%-osnak igaza lenne akkor a történelem kb úgy néz ki ,hogy a bibliai könyvek megírása után minden egyes keresztény gyülekezet RÖGTÖN teljesen másképp kezd gondolkozni, ráadásul MIND UGYAN ÚGY, majd lesznek akik ezekhez képest i másképp igaz azok már egymásnak is ellentmondanak, majd jön Russel és helyreállítja a kereszténységet mintegy 1900 évvel az események után, majd később Jézus személyesen és nyíltan közli Russel utódaival hogy aki nem hozzájuk tartozik az megsemmisül, és ezért őket tévedhetetlenné is teszi, és mivel a biblia "meghamisított" változatai mást tanítanak mint ők ezért Istentől kinyilatkoztatásokat kapnak hogy mikor és hol kell megváltoztatni, persze ezt is szép fokozatosan, és persze csak ez a hiteles biblia, mert amit MINDENKI MÁS használ, az már egy hamisított változat és Isten csak jehova tanúinak vezetőivel közli az eredeti bibliai szövegváltozatokat, ami mára már egyáltalán nem maradt fent ,sem utalás rá sem semmi egyéb...


na hát ennyit a 29%-osról meg a többi jehova tanújáról

2016. ápr. 28. 14:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/46 anonim ***** válasza:
40%

Az Atya, a Fiú és a Szentlélek 3 független isteni személy, akik céljaikban, szándékaikban és akaratukban "egyek".


Ha ez nem így lenne, hanem ezek ugyanazon Lény 3-féle megnyilvánulásai lennének akkor Jézus a Krisztus nem imádkozhatott volna az Atyához, a Szentlélek pedig nem szállhatott volna rá a keresztelkedése után. Ennyi a biblikus igazság.


Ami megzavarhatja az embereket az a nicea-konstantinápolyi hitvallásra épülő chalcedoni zsinati dogma a hiposztatikus egységről, amely nem biblikus, de az ún. történelmi kereszténység azaz a római birodalmi államvallás politikai okokból elfogadta. Semmi köze Krisztus tanításához és a szentírásokhoz.


A hiposztatikus egység tana azt mondja ki, hogy Krisztus teljes ember és teljes isten, akiben az emberi és isteni lényeg sem össze nem keveredik sem szét nem válik.


Ez a dogma nemcsak nem biblikus, de ráadásul formállogikai szempontból is értelmetlen, a benne szerepő fogalmak definiálatlanok, a leírt kép inkonzisztens.


Ez olyan érthetetlen, hogy nem is értem, hogy veheti bárki komolyan. Amikor történelmi keresztény lelkipásztorokat kérdeztem erről, ők eddig mindig azt mondták, hogy ők sem értik, de ezt nem is érteni kell, hanem hinni. Így aztán nem lettem történelmi keresztény.

2016. ápr. 28. 17:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/46 anonim ***** válasza:

Kedves kérdező!


Jézus Istenségét nem tudod elfogadni? Ezt elég sok igerésszel lehetne bizonyítani. Esetleg a Szentlélek személy voltában kételkedsz? Ezt is lehet bizonyítani rengeteg igerésszel. Az Atya Istenensége pedig evidens. Akkor mi a probléma? Máris van három Istenünk, pontosabban isteni személyünk, a Szentháromságtan csak ennek egy részletesebb magyarázata, semmi több. Azért kellett megfogalmazni, hogy az eretnekségektől, mint pl. hogy Jézus nem Isten, végképp elhatárolódjon a kereszténység.


"Én arra gondoltam, hogy ez nem azt jelenti, hogy Isten 3 személy"


A háromságtan nem mondja, hogy három Isten van, hanem csak három isteni személy. Három személyről állítja, hogy ugyanazt az egyetlen isteni lényeget birtokolja. A Fiú is Isten akárcsak az Atya, de nem egy másik Isten, hanem lényegében ugyanaz az Isten. Egyedül a személyükben van különbség, Istenségükben nincs.

2016. ápr. 28. 17:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/46 anonim ***** válasza:
10%

utolsó előtti mormon volt!


az a baj a gyakorival ,hogy 1-2 felhasználót kivéve nem sok "mainstream" felekezet tagja ír, és el vagyunk árasztva a spirituális élet szemetével, jehova tanúkkal, mormonokkal, összeesküvéselméletek híveivel, stb stb

2016. ápr. 28. 17:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/46 A kérdező kommentje:

Istvan35:


"Jézus Istenségét nem tudod elfogadni?"

De, igen, én hiszem, hogy Jézus teljesen Isten és teljesen ember (de ezt a kérdésemben is leírtam.)


"Esetleg a Szentlélek személy voltában kételkedsz?"

Nem.


"Az Atya Istensége pedig evidens."

Igen, tudom.


Én ezekben a dolgokban tudok hinni, viszont azt nem tudom, miért kellene az "Atyának", a "Fiúnak" és a "Szentléleknek" három különböző személynek lenni. Mert akár lehetnének teljesen egyek, tehát nem csak a természetük, hanem a személyük is azonos.


Most leírom azt, amit én gondolok Isten "Atya-Fiú-Szentlélek" voltáról, hogy így érthetőbb legyen, nyugodtan szóljatok hozzá, hogy miért jó vagy miért nem jó.


Van egy "Isten". Ez az egy "Isten" a Lélek ("Szentlélek"). Ő minden élet forrása, a Teremtő és Gondviselő. Ő teremtette meg a világot, és Ő adta az életet az élőlényeknek. Isten "Atyasága" a már említett gondviselésében, irgalmában és szeretetében fejeződik ki. Tehát az "Atya" nem egy másik isteni személy, hanem "Istennek" egy másik megnevezése. Az "Isten", vagyis a Szent Lélek, azt szeretné, hogy az emberek közösségre lépjenek Vele, és halál után benne teljesedjen ki a lelkük, kinyíljanak a Végtelen felé (persze, ahogy a kereszténységben is van, az ember megőrzi mivoltát, személyiségét, nem oldódik fel és hullik darabokra.) Ez a kiteljesedés kb. ugyanaz, mint a kereszténységben az üdvösség: közösség "Istennel" és az üdvözültekkel "Istenben", örök élet. Mivel az ember bűnös életet él, elszakítja magát a Szent Lélektől, saját magát alkalmatlanná teszi a kiteljesedésre. "Isten", hogy az embert megmentse, hidat épített a szakadék fölé: Jézusban, aki Istenember, megtestesült. Így lett Jézus az Emberfia (mert embertől [Szűz Mária], emberi testben megszületett), de egyben "Isten Fia" is, ami azt jelenti, hogy az Egy "Istenből" származik, ő maga az Isten, akinek a megtestesülése. Jézusban az isteni és az emberi természet is megvan: ember, mert van teste és emberi lelke (pl. Lázárt megsiratta), de Isten, mert ő Isten megtestesülése, ő maga az Isten, isteni hatalommal bír. Isten ugyebár mindenhol jelen van, ezért nincs abban ellentmondás, hogy megtestesült, mégis minden igaz imát meghallgatott, és nem csak azokét, akikkel Jézus találkozott. Egyszerre volt jelen Jézusban megtestesülve és mindenhol. Az, hogy Isten "Fiú", azt jelenti, hogy Jézus ez Emberfia, de egyben bizonyos értelemben "istenfiú" is, amiről már beszéltem; és ő tette az embert is "Isten fiává" azzal, hogy arra buzdított, szólítsuk Atyának.

Tehát, az Atya-Fiú-Szentlélek dolog nem három személyre, hanem az Egy Istennek és az egyetlen isteni Személynek (= a Szent Léleknek) háromféle megnevezése.


Itt még felmerülhet az a kérdés, hogy Jézus miért imádkozott, ha ő az Isten. Az, hogy miért kellett magához imádkoznia. Erre a válasz az ő emberi természete. Istenként nem kell imádkoznia, viszont, mivel ember is, az emberi "részét" is közelebb kell vinnie Istenhez.

2016. ápr. 28. 18:11
 17/46 anonim ***** válasza:
100%

Figyelj, szerintem ne filozofálgass. Szerintem teljesen értelmetlen, amit leírtál. Nem csak ott van probléma, hogy amikor Jézus a Földön volt, miért imádkozott magához, hanem hogy mennybemenetele után is megmarad a Bibliában az Atya-Fiú kapcsolat, vagyis a személyük különbözősége:


"Mert Isten mindent az ő lába alá vetett. Amikor pedig azt mondja, hogy minden alá van vetve, nyilvánvaló, hogy annak kivételével, aki neki alávetett mindent. Amikor pedig majd alávettetett neki minden, akkor maga a Fiú is aláveti magát annak, aki alávetett neki mindent, hogy Isten legyen minden mindenekben." (1 Korintusz 15,27-28)


Vagy a Jelenések könyvében:


,,A trónon ülőnek és a Báránynak áldás, tisztelet, dicsőség és hatalom örökkön-örökké!” (Jel 5,13)


És még lehetne sorolni a példákat. Nem egy személyről kellene szólnia ezeknek a verseknek, ha igaz az elméleted?

2016. ápr. 28. 20:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/46 anonim ***** válasza:
Olyan tanítás is létezik, mely szerint az istenség 2 tagból áll, az egyik az Atya, a másik a Fiú, a Szentlélek pedig az Ő közös akaratuk.
2016. ápr. 28. 20:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/46 anonim ***** válasza:
88%

A Cselekedetek 7:55, 56 leírja, hogy István látomást kapott az égről, és látta „Jézust, amint ott áll az Isten jobbján”. Egyetlen szót sem ejt azonban arról, hogy a szent szellemet is látta. (Lásd még: Jelenések 7:10; 22:1, 3.

Máté 26:39, ÚRB: Jézus Krisztus „egy kissé továbbment, arcra borult, és így imádkozott: »Atyám, ha lehetséges, távozzék el tőlem ez a pohár; mindazáltal ne úgy legyen, ahogyan én akarom, hanem amint te.«” (Ha az Atya és a Fiú nem lennének különböző személyek, akkor ennek az imának semmi értelme sem lett volna. Jézus magához imádkozott volna, s az ő akarata egyben szükségszerűen az Atya akarata lett volna.)

Márk 13:32, ÚRB: „ Azt a napot viszont, vagy azt az órát senki sem tudja, sem az angyalok az égben, sem a Fiú, hanem csak az Atya.” (Természetesen ez nem lehetne így, ha az Atya, a Fiú és a Szentlélek, azaz a szent szellem egyenrangúak lennének, és egyetlen istenséget alkotnának. S ha a Fiút — ahogy egyesek állítják — korlátozta az emberi természete abban, hogy ismerje azt a napot vagy az órát, még mindig nyitva áll a kérdés, hogy a szent szellem miért nem tudott arról.)

Ján 14:28, ÚRB: Jézus ezt mondta: „Ha szeretnétek engem, örülnétek, hogy elmegyek az Atyához, mert az Atya nagyobb nálam.”

1Kor 11:3, ÚRB: „Szeretném, ha tudnátok, hogy minden férfinak feje a Krisztus, az asszony feje a férfi, a Krisztus feje pedig az Isten.” (Nyilvánvaló tehát, hogy Krisztus nem az Isten, s hogy Isten magasabb rangú Krisztusnál. Azt is figyelembe kell venni, hogy ezeket a szavakat i. sz. 55 körül írták le, vagyis úgy 22 évvel Jézus mennybemenetele után.

2016. ápr. 29. 07:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/46 anonim ***** válasza:
44%

A szentháromság tanát valóban a hitehagyott egyházatyák találták ki, ahogyan azt egy korábbi válaszban már megírták.


Hitehagyott emberek mindig is voltak, ahogyan hithűek is.


A Krisztus és az apostolok által megalapított őskeresztény egyház nem vált hitehagyottá, csupán üldözötté, ahogyan azt Jézus megígérte, ahogyan azt egy másik válaszoló helyesen idézi is:


"Én is mondom neked: Péter vagy, erre a sziklára építem egyházamat, s az alvilág kapui sem vesznek rajta erőt" (Mt 16,18)


Csakhogy Krisztus ezen eredeti egyházának semmi köze sincs ahhoz a római birodalmi államvalláshoz és államegyházhoz, amelyet a nem keresztény Nagy Konstantin császár tisztán politikai okokból létrehozott, hitehagyott karrierkeresztények közreműködésével. A níceai és chalcedoni (vagyis lényegében konstantinápoly környéki) zsinatok dogmái, aposztata dogmák. Erre épült az ún. történelmi kereszténység, amely Krisztus felhatalmazása nélkül, a krisztusi tanok ellenére, vérrel és borzalommal uralkodott.


Krisztus igazi egyházán a pokolnak ezen kapui valóban nem tudtak erőt venni, mindig megmaradtak az elnyomottak között, a különféle eretnekmozgalmakban, a birodalmon kívüli gyülekezetekben, és az emberek szívében.


Mát. 18,20

Mert a hol ketten vagy hárman egybegyűlnek az én nevemben, ott vagyok közöttük.


Csupán maga a hivatalos államilag fenntartott "egyház" lett hitehagyott, ez hagyta el Krisztus igéjét és vált a hatalmi téboly eszközévé. És bizony a níceai álkereszténység eljövetelét, a hamis teológiákat Krisztus maga is előre jelezte:


Mát. 24,5

Mert sokan jőnek majd az én nevemben, a kik ezt mondják: Én vagyok a Krisztus; és sokakat elhitetnek.


Hát bizony a magát Péter utódjának vallók közül sokan keleti zsarnokok lettek, fényes trónusra ültek, és Krisztus töviskoronája helyett tiarát viseltek. Fellángoltak a máglyák, beindult az inkvizíció, üldözték az igaz keresztényeket Krisztus nevében.

2016. ápr. 29. 08:26
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4 5

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!