Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » A Római Katolikus hitben...

A Római Katolikus hitben Jahvének hívják Istent? Vagy van valami más neve?

Figyelt kérdés
2009. aug. 31. 19:36
1 2
 1/20 anonim ***** válasza:
Élohim.
2009. aug. 31. 19:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/20 anonim ***** válasza:
60%

A katolikusok nem csinálnak ebből teológiai kérdést, mint a szektások.

Az ószövetségi szövegek 2 néven említik Istent, JHV és eLóHiM. A JHV tkp. Isten tulajdonneve, az Elóhimot a későbbi írások használták, amikor olyan komolyan vették az "Isten nevét hiába ne vedd!" parancsát, hogy le sem írták ezt a nevet.

Mivel a héber írás csak mássalhangzókat jelöl, a név kiejtéséből csak annyi bizonyos, hogy JHV. A legáltalánosabban elfogadott nyelvészeti hipotézis szerint Jahve-nak ejtették.


Mivel a katolikus egyház nyelve a latin, így Istent is Deus-nak nevezi.


De majd jönnek a jehovások, és dühödten nekiállnak "megválaszolni" a kérdést.

2009. aug. 31. 20:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/20 anonim ***** válasza:

a katolikusok nem tudják, a jahvé a héber lenni-ből lett, azt hiszem, az elohim pedig erőt jelenti.

de mert állítólag akinek megmondaná a nevét, az megkapná a természetfeletti hatalmát is.

állítólag 36 hangból áll, Mózes és Jézus is ismerte, ezért állt rendelkezésükre az Isten hatalma.


azért ez para, nem?

2009. aug. 31. 23:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/20 anonim ***** válasza:

"De majd jönnek a jehovások, és dühödten nekiállnak "megválaszolni" a kérdést."


lol.

Szerinted szoktak ilyesmit csinálni?

Ne fessük falra az ördögöt mert megjelenik.


Isten, amikor kinyilatkoztatja titokzatos JHVH nevét --tudniillik ,,Én vagyok Az, aki van'', vagy: ,,Én vagyok Az, aki vagyok'', vagy: ,,Én vagyok Az, aki Én vagyok'' --, megmondja, hogy ki ő és milyen néven kell szólítani. Ez az isteni Név titok, miként Isten misztérium. Egyszerre kinyilatkoztatott név és bizonyos értelemben visszautasítása a névnek. Ezért nagyon jól kifejezi Istent, tudniillik, hogy ő végtelenül fölülmúl mindent, amit megérteni vagy kimondani tudunk: ő a ,,rejtőző Isten'' (Iz 45,15), Neve kimondhatatlan; ugyanakkor ő az az Isten, aki megajándékozza az embereket közelségével.



Szent János még tovább megy, és azt mondja: ,,Isten a szeretet'' (1Jn 4,8.16). Maga Isten léte a Szeretet. Amikor az idők teljességében elküldi egyszülött Fiát és a Szeretet Lelkét, Isten kinyilatkoztatja a maga legbensőbb titkát: ő maga örök szeretetközlés -- Atya, Fiú és Szentlélek --, és arra rendelt bennünket, hogy ennek legyünk részesei.

2009. aug. 31. 23:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/20 anonim ***** válasza:
47%

Miért is "titokzatos" és miért is "kimondhatatlan"?!

Szerintem ennek nagyos emberi okai vannak, mintsem Isteni!

Miért is szerepel több ezerszer, minden más névnél többször a Szentírásban? Mert 'titokzatos' és 'kimondhatatlan'? Kinek és miért?

Erre mondtam, hogy igazából emberi okai vannak.

2009. szept. 1. 02:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/20 anonim ***** válasza:
Nálunk Istent Istennek hívják mindig. Soha nem hallottam még jehovának vagy elohimnak hívni. Meg ez nem is teológiai kérdés.
2009. szept. 1. 11:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/20 anonim ***** válasza:

Sok Istent imád a világ. A sinto vallásban, a buddhizmusban, a hindu és a törzsi vallásokban milliónyi istenről beszélnek. Jézus apostolainak idejében is imádtak olyan isteneket, mint Zeusz és Hermész (Cselekedetek 14:11, 12). A Biblia tehát elismeri, hogy „van sok ’isten’ ”, de hozzáteszi, hogy „nekünk csak egy Istenünk van, az Atya, akitől van minden” (1Korinthus 8:5, 6). Ha megkérdeznék tőled, „ki ez az Isten”, mit válaszolnál?


„Ő az Úr” — válaszolnák sokan. Vagy azt mondanák: „Ő egy Szellem az égben”. Egy szótár így határozza meg az isten fogalmát: „A Legfőbb Lény”. De ha megkérdezik: „Mi az Isten neve?”, egyesek azt felelik: „Jézus”. Mások nem is személynek, hanem mindenütt jelenlévő hatalmas erőnek tartják Istent.

Most akkor mi az igazság? Ki Ő, van neki neve? Ez a "név" az 'Isten'?

(1 Korinthusz 8:5) "Mert még ha vannak is, akiket „isteneknek” neveznek, akár az égben, akár a földön, mint ahogy van sok „isten” és sok „úr”"...

Akkor "isten" a név?!


Igazad van, nem teológiai kérdés, hanem Bibliai.

2009. szept. 1. 14:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/20 anonim ***** válasza:

Jahve, Elohim, Adonáj, ezek a nevei az Úrnak az Ószövetségben.

A Jahve alapja, a hává, lenni, válni valamivé, megtörténni ige.

A teológiai irodalomban a Jahve alakot használják.

A Jehova név, egy téves értelmezés eredménye a XVI. századból.

Érdekesség képpen megemlíteném még, hogy az Elohim az Eloah(isten) többesszámú alakja, ami a régi politeizmus maradványa lehet.

Az Adonáj pedig egyszerűen annyi tesz, hogy Úr, Urunk, Uram.

Használatos még a ha-Sém(a Név) is, mivel egy hithű zsidó nem mondhatja ki az Úr nevét(VII. parancsolat), csak a főpap az engesztelés napján, a Szentek szentjében.

2009. szept. 6. 13:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/20 anonim ***** válasza:

A katolikus egyház kormányszervezete igyekszik elérni, hogy ne használják Isten nevét az istentiszteleteket. 2008. jún. 29-én kiadott útmutató ellenére az utóbbi években elterjedt az a gyakorlat, hogy kimondták Izrael Istenének a tulajdonnevét. Ezt a nevet a héber ábécé 4 mássalhangzója jelöli (tetragram: JHVH).

Felhívják a figyelmet, hogy a tetragramot az "Úr" szóval kell helyettesíteni, mi több, Isten nevét,"a JHVH-t nem szabad használni és kimondani" a katolikus istentiszteleteken, az Istent dícsérő énekekben és az imákban.

Ez is tükrözi, hogy ez Isten neve, csak valamiért el akarják tusolni.

2009. szept. 7. 14:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/20 anonim ***** válasza:

"



Az Adonáj pedig egyszerűen annyi tesz, hogy Úr, Urunk, Uram.

Használatos még a ha-Sém(a Név) is, mivel egy hithű zsidó nem mondhatja ki az Úr nevét(VII. parancsolat), csak a főpap az engesztelés napján, a Szentek szentjében."


"Jahve, Elohim, Adonáj, ezek a nevei az Úrnak az Ószövetségben."


Ebből csak a Jahve, vagy Jehova 'a név', a többi cím, vagy rangot jelölő kifejezés! Nem véletlen, hogy a JHVH messze a legtöbbször leírt név, majdnem 7000-szer fordul elő a Héber Iratokban. Nyilván a legtöbbször is használták!


A Jahve alak alapja semmivel sem biztosabb, vagy tudományosabb, mint a Jehova. Ennek alátámasztására csak át kellene tekinteni a forrásokat, melyek alapján kiokoskodták őket. Ma is vannak olyan professzorok, akik éppen a Jehova formát tartják valószínűbbnek.


"Érdekesség képpen megemlíteném még, hogy az Elohim az Eloah(isten) többesszámú alakja, ami a régi politeizmus maradványa lehet."


A Héber Iratokban az ’eloh’ah (isten) szónak kétféle többes száma van: az ’elo‧him’ (istenek) és ’elo‧heh’ (istenei). Ezek a többes számú alakok rendszerint Jehovára utalnak, de ezekben az esetekben egyes számú „Isten-nek fordítják. Ez vagy fejedelmi többes, ahogyan ezt a nyelvészek mondják, vagy az isteni erő teljességének, az Isten által kinyilvánított hatalom egészének a kifejezője.”


A The American Journal of Semitic Languages and Literatures (A sémita nyelvek és irodalom amerikai szakfolyóirata) című folyóirat az ’elo‧him’-ról ezt mondja: „Majdnem mindig egyes számú igei állítmány és egyes számú jelzői melléknév áll mellette.” Ennek szemléltetésére figyeljük meg, hogy az ’elo‧him’ cím 35-ször fordul elő csupán a teremtési beszámolóban, és minden helyen az ige, amely jelzi, mit tett és mit mondott Isten, egyes számban áll (1Mózes 1:1–2:4). Ez a kiadvány ezzel zárja végkövetkeztetését: „Az [’elo‧him’] tehát minden bizonnyal nyomatékosító és fokozó értelmű többesként fogható fel, amely a nagyság és méltóság leírására szolgál.”


De mit mond a Biblia?

A Biblia a hamis bálványistenekre vonatkoztatva is használja az ’elo‧him’ és ’elo‧heh’ szavakat (2Mózes 12:12; 20:23). De van, amikor csak egyetlen hamis istenre vonatkoztatja, mint például, amikor a filiszteusok a „Dágon istenükre [’elo‧heh’]” utaltak (Bírák 16:23, 24). Baált is „istennek [’elo‧him’]” nevezik (1Királyok 18:27). Ezenkívül, ezt a kifejezést emberekre is használják (Zsoltárok 82:1, 6). Mózesról is olvasható, hogy ő mint „Isten” [’elo‧him’] kellett hogy szolgáljon Áronnak és a fáraónak (2Mózes 4:16; 7:1).


Nyilvánvaló tehát, hogy amikor az ’elo‧him’ vagy ’elo‧heh’ kifejezések címként utalnak hamis istenekre vagy akár emberekre, nem azt akarják sugallni, hogy mindegyik egy több személyből álló istenség; így a Jehovára utaló ’elo‧him’ vagy ’elo‧heh’ kifejezés sem jelenti azt, hogy ő több lenne egy személynél; különösen, ha figyelembe vesszük a Bibliának e tárgykörben elhangzó egyéb tanúságát.

2009. szept. 8. 00:08
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!