Mi a legfontosabb, amit tudni kell a Szentlélekről vagy Szent Szellemről?
Kezdem én:
"
11
Mikor pedig a zsinagógákba visznek benneteket, és a fejedelmek és hatalmasságok elé, ne aggodalmaskodjatok, mimódon vagy mit szóljatok védelmetekre, vagy mit mondjatok;
12
Mert a Szent Lélek azon órában megtanít titeket, mit kell mondanotok.
"
Ha igék érdekelnek:
Alap fejezetek az Apcsel 1-2 (de úgy az egész apcsel)
Apcsel 1,8
Hanem vesztek erőt, minekutána a Szent Lélek eljő reátok: és lesztek nékem tanúim úgy Jeruzsálemben, mint az egész Júdeában és Samariában és a földnek mind végső határáig.
Apcsel 2,1-6
És mikor a pünkösd napja eljött, mindnyájan egyakarattal együtt valának.
És lőn nagy hirtelenséggel az égből mintegy sebesen zúgó szélnek zendülése, és eltelé az egész házat, ahol ülnek vala.
És megjelentek előttük kettős tüzes nyelvek és üle mindenikre azok közül.
És megtelének mindnyájan Szent Lélekkel, és kezdének szólni más nyelveken, amint a Lélek adta nékik szólniok.
Lakoznak vala pedig Jeruzsálemben zsidók, istenfélő férfiak, minden nép közül, melyek az ég alatt vannak.
Minekutána pedig ez a zúgás lőn, egybegyűle a sokaság és megzavarodék, mivelhogy mindegyik a maga nyelvén hallá őket szólni.
...
Apcsel 2,15-19
Mert nem részegek ezek, amint ti állítjátok; hiszen a napnak harmadik órája van;
Hanem ez az, ami megmondatott Jóel prófétától:
És lészen az utolsó napokban, ezt mondja az Isten, kitöltök az én Lelkemből minden testre: és prófétálnak a ti fiaitok és leányaitok, és a ti ifjaitok látásokat látnak, és a ti véneitek álmokat álmodnak.
És épen az én szolgáimra és az én szolgálóleányaimra is kitöltök azokban a napokban az én Lelkemből, és prófétálnak.
És tészek csudákat az égben odafenn, és jeleket a földön idelenn, vért, tüzet és füstnek gőzölgését.
Apcsel 2,38
Péter pedig monda nékik: Térjetek meg és keresztelkedjetek meg mindnyájan a Jézus Krisztusnak nevében a bűnöknek bocsánatjára; és veszitek a Szent Lélek ajándékát.
Efézus 5,18-19
És meg ne részegedjetek bortól, miben kicsapongás van; hanem teljesedjetek be Szent Lélekkel, Beszélgetvén egymás között zsoltárokban és dícséretekben és lelki énekekben, énekelvén és dícséretet mondván szívetekben az Úrnak.
Írhatnék még egy csomót de így egyszerűbb:
Ez nem őróla szól - hanem arról, hogy mit tesz veled.
Kérdező: engem is érdekelne, hogy mit lehet tudni magáról a Szentlélekről? Ki ő valójában? Milyen? Igen csodálkoznék, ha akár egyetlen válasz is jönne.
(Nem istenről kérdezek, mielőtt valaki a szentháromsággal jön. Csak és kizárólag ő érdekelne.)
Ha konkrétan ez érdekel.
Először is nem hagyhatod ki a Szentháromság egyik tagját sem. Isten egy Isten, de három személy. Ez az Atya, Fiú és Szent Szellem (vagy Szent Lélek) ez ember számára nehezen felfogható, hisz emberek vagyunk, de fogadjuk el, hogy Istennek nincsenek korlátai. Egyébként ha megnézzük, akkor látjuk hogy ez a kettő az egyben a házasságban is azt mondja, hisz azt mondja hogy a férj és feleség ketten lesznek egyé.
Jézus azt mondta mielőtt felment a Mennybe, hogy Ő elmegy, de elküldi maga helyett a Szent Szellemet (más fordításokban: vigasztaló, pártfogó, ügyvéd), aki elvezet minket minden igazságra.
Mondhatni a Szent Szellem olyan mint az apostolok számára Jézus volt. Mondta is hogy maga helyett küldi el, amivel mi jobban is jártunk, mert Jézus fizikai korlátokhoz volt kötve, amíg a Szent Szellem nincs.
A Bibliában meglehetősen kevés kijelentés van konkrétan a Szent Szellemről. Innen is látszódik hogy egy alázatos szellem, annak ellenére, hogy igazából hozzá vagyunk mi mint emberek a legközelebb. Jézus a mi főpapunk aki minden imánkat felviszi a Mennybe, de a Szent Szellem is rendkívül fontos szerepet játszik az imák felvitelében. Valamint a Bibliából látszik, hogy a Szent Szellem végzi a földi életünk során a vezetést. A Szent Szellem az aki az igét megeleveníti, aki miatt olyan élvezetes a Bibliaolvasás, és aki szól hozzánk az igéken keresztül és ismerhetjük meg így is Isten akaratát. Írja a Biblia hogy Isten nem ember építette házakban lakik, hanem mi bennünk, mert mi vagyunk a Szent Szellem temploma. A Szent Szellem az aki végzi Isten munkáját az emberek (minden ember) életében, és ügyködik azon hogy az emberek megismerhessék Istent, hogy azok akik még nem tették meg megtérhessenek, akik pedig megtértek, azok közelebb kerülhessenek Istenhez.
Bocsánat hogy nem támasztom alá az érveléseimet mindenhol igével, de ez nagyon sokáig tartana, és késő van:D
Szerintem meg nincs semmiféle 3 az 1-ben kapucchino.
Jn 4,23 De eljő az óra, és az most vagyon,
amikor az igazi imádók lélek ben, és
igazságban imádják az Atyát: mert
az Atya is ilyeneket keres, az ő
imádóiul.
Jn 4,24 Az Isten lélek : és a kik őt imádják,
szükség, hogy lélek ben és
igazságban imádják.
Szerintem ez a legfontosabb:
Jn 3,3 - Jézus azt felelte neki: "Bizony, bizony, mondom neked: aki nem születik újjá, az nem láthatja meg az Isten országát."
Az ujjászületés Szentlélekben való újjászületést jelent itt.
És itt a saját tanuságtételem is:
Úgy volt, hogy miután felnőttkorban megtértem elhatároztam hogy mindenképpen el kell mennem egy Élet a Lélekben szemináriumra. El is mentem az Emmausz közösséghez. Egy elég jó kis csapatba lettem beosztva, csak egy fura alak volt köztünk aki akupresszúrával foglalkozott és akinek a kezéből állítólag energia (erős melegség) tudott sugározni és ezzel gyógyított is. Róla nem nagyon tudtuk eldönteni hogy ez a dolog Istentől van-e. Erről sokat vitatkoztunk és ez eléggé hátráltatott minket sajnos. Viszont volt egy lány is a csapatban aki meg Medjugorjéban tért meg és nagyon érdekes dolgokat mesélt. Neki saját állítása szerint Medjugorje óta sokszor jelent meg a Szűzanya és Jézus. Egyszer amikor a szemináriumra betegen jött és a közösség vezetője imádkozott a gyógyulásáért (csak néhány szavas ima volt) egészen eltelt a Szentlélekkel. Olyan volt mintha aludna és látszott rajta hogy nagyon nagy békességet él meg.
Amikor az utolsó alkalommal kézrátétellel imádkoztak értünk akkor nem nagyon történt semmi különös azt leszámítva hogy amiért a közösség vezetője imádkozott az leírtuk és abból lehet következtetéseket levonni. Nekem pl. azt mondták többek között hogy türelmet fogok kapni.
Szóval akkor nem nagyon történt semmi (pedig én azt vártam hogy mindenki prófétálni fog meg nyelveken imádkozni meg minden :)) de néhány hónappal később valóban teljesen betöltött a Szentlélek. Úgy történt hogy éjjel aludtam és egyszer csak arra ébredtem hogy magamban ezt mondom: "Átadom Neked a félelmeimet." És ahogy ezt kimondtam egy pillanat alatt rendkívül erős forróság töltött be a lábujjamtól egész a fejem tetejéig. És a legforróbb a szívemnél volt, ott úgy éreztem hogy a Szentlélek kiégetett valamit (talán a félelmeket). A forróság nem fájt de annyira erős volt hogy nagyon kellett erőlködnöm hogy fekve tudjak maradni mert a lábaim és karjaim kezdtek volna mozdulni az erős forróságtól. Azért nem akartam mozogni mert a feleségem mellettem aludt és nem akartam hogy felébredjen mert valószínűleg csak furán nézett volna (ő nem hívő).
Később arra is rájöttem hogy miért mondtam azt hogy átadom a félelmeimet. Azért történt ez mert minden reggel egy egy mondatos imával átadom a szabad akaratomat Jézusnak. Ez azt jelenti hogy bármikor cselekedhet helyettem vagy rajtam keresztül. Azt hiszem a legtöbbször ez úgy történik hogy én észre se veszem. Ebben az esetben viszont tudtam hogy ezt a mondatot nem magamtól mondom ki hanem inkább olyan volt mintha valaki kimondta volna énbennem, helyettem. Tudom furán hangzik de éreztem hogy ezt most nem magamtól mondom.
Szia!
Talán a legfontosabb, hogy "neve" van a Szentléleknek, Jézus Krisztus egyenrangú isteni személyként sorolta őt az Atya és a Fiú mellé nagy misszióparancsában (Mát 28,19).
Érdemes külön kiemelni egy igét a személyes tulajdonságok vonatkozásában: "Mert kicsoda tudja az emberek közül az ember dolgait, hanemha az embernek lelke, amely őbenne van? Azonképpen az Isten dolgait sem ismeri senki, hanemha az Istennek Lelke." (1Kor 2,11) Eszerint a Szentlélek éppúgy "tudja Isten minden dolgát", mint ahogy a mi emberi lelkünk "tudja minden dolgunkat". Ennek az Igének a fényében gyakorlatilag lehetetlen nem elfogadni a Szentlélek személyességét, személy voltát.
Többfajta álláspont is létezik a Lelket nem személynek valló irányzatok között. Az egyik állítás szerint a Szentlélek az Atya és a Fiú Lelke, azaz nem önálló, külön személy. A másik állítás szerint viszont a Szentlélek nem is személy, hanem "erő, kisugárzás, befolyás". Van, ahol egyszerre vallják a kettőt. Ha a Szentlélek az Atya és a Fiú Lelke, akkor nem lehet egyidejűleg személytelen, hiszen Isten nem személytelen. Isten Lelkét, az ember lelkéhez hasonlóan a személyiség hordozójának mondja az Ige. (Lásd a fent idézett igét.) Tehát ha a Szentlélek az Atya és a Fiú lelke, akkor nem lehet személytelen, vagy fordítva, ha személytelen erő, vagy befolyás csupán, akkor nem lehet azonos az Atya és a Fiú Lelkével. Mert az egyik állításnál a személyesség a lényeg, a másiknál a személytelenség.
Figyelemreméltó 1Kor 2,11 szövegösszefüggése (a megelőző 9, 10. vers) is, mely szerint: "Amiket szem nem látott, fül nem hallott és embernek szíve meg se gondolt, amiket Isten készített az őt szeretőknek. Nekünk azonban az Isten kijelentette az ő Lelke által: mert a Lélek mindeneket vizsgál, még Istennek mélységeit is." Eszerint a Szentlélek azért tud sok mindent kijelenteni nekünk az Atya és a Fiú - emberi értelemmel egyébként fel nem fogható - dolgaiból is, mert "vizsgálja Isten mélységeit", tudja, érti Isten mélységes gondolatait. Miért "vizsgálná, kutatná" (ereunao ige az eredeti görög szövegben) a Szentlélek az Atya mélységes gondolatait, ha egyszerűen csak az Atya és Fiú (különválni képes) Lelke volna? Az emberi lelkünk, amely bennünk van, minden további nélkül "tudja minden dolgunkat". Isten Lelke viszont azon az alapon tudja Isten dolgait, mert "vizsgálja, kutatja" ezeket. A személytelen erő nem vizsgál és nem kutat. Ez egyértelműen a Szentlélek különálló személy voltára utal.
Továbbá bizonyság a Szentlélek személy volta mellett, hogy Jézus búcsúbeszédeiben (Ján 14-16. fej.) ismételten személyre utaló névmással (ekeinos) szól Jézus a Szentlélekről, noha a görög pneuma szó maga, amelyet a Szentírás a Lélek jelölésére is használ egyébként semleges nemű. A Lélek és az erő kérdése Ugyancsak bizonyság, hogy számos igében együtt szerepel a Lélek és az erő, vagy hatalom kifejezés. Ezeknek az igéknek nem lenne értelmük, ha a Szentlélek csupán csak személytelen erő vagy befolyás lenne. Pl.: "Jézus pedig megtért a Léleknek erejével Galileába, és híre ment néki az egész környéken." (Luk 4,14) "Az én beszédem és az én prédikálásom nem emberi bölcsességnek hitető beszédében állott, hanem Léleknek és erőnek megmutatásában." (1Kor 2,4) „Ímé, az Isten hatalmas, még sem vet meg semmit; hatalmas az ő lelkének ereje” (Jób. 36.5) „A reménységnek Istene pedig töltsön be titeket minden örömmel és békességgel a hivésben, hogy bővölködjetek a reménységben a Szent Lélek ereje által” (Róm. 15.13). „Jelek és csodák ereje által, az Isten Lelkének ereje által; úgyannyira, hogy én Jeruzsálemtől és környékétől fogva Illyriáig betöltöttem a Krisztus evangyéliomát.” (Róm. 15.19 ) A 139. Zsoltárban Dávid Jahve-hoz fordulva mondja: "Hová menjek a te Lelked elől és a te orcád elől hova fussak? Ha a mennybe hágok fel, ott vagy, ha a Seolba vetek ágyat, Te ott is jelen vagy." (7-8) Ezek szerint Isten Lelkének jelenléte Isten személyes jelenlétével egyenértékű. Ahol a te Lelked van, "Te" ott vagy, mondja Dávid. A személyesség bizonysága ez az ige is.
A Lélek erkölcsi minőséget is közvetít, ami több, mint a puszta erő, s az Ige Krisztusról beszél, tehát a leendő, testben lévő Messiásnak is a Lélek adja ezeket: „Akin az Úrnak lelke megnyugoszik: bölcseségnek és értelemnek lelke, tanácsnak és hatalomnak lelke, az Úr ismeretének és félelmének lelke. (Ésa. 11.2) A Messiáson megnyugvó Lélek tulajdonsága az értelem, bölcsesség, tanácsadás, hatalom, ami személyt feltételez. Dávid pedig az engedelmesség Lelkének nevezi a Lelket, ami ismételten csak erkölcsi kategória: „Tiszta szívet teremts bennem, oh Isten, és az erős lelket újítsd meg bennem. Ne vess el engem a te orczád elől, és a te szent lelkedet ne vedd el tőlem. Add vissza nékem a te szabadításodnak örömét, és engedelmesség lelkével támogass engem” (Zsolt. 51.12-14). Krisztus a Lélek által van jelen az emberben: „Hogy adja meg néktek az Ő dicsősége gazdagságáért, hogy hatalmasan megerősödjetek az Ő Lelke által a belső emberben; Hogy lakozzék a Krisztus a hit által a ti szívetekben” (Eféz. 3.16-17). Jézus ezt mondta: „Ha valaki szeret engem, megtartja az én beszédemet: és az én Atyám szereti azt, és ahhoz megyünk, és annál lakozunk” (Ján. 14.23) A Lélek személye egy az Atyával és a Fiúval, az ő jelenléte által jelen levővé teszi a másik két személyt is.
Üdv. Péter
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!