Tanulási módszer egyetemen?
Szerintem az a titka a dolognak, hogy ki kell tapasztalni azt, hogy NEKED mi a megfelelő módszer. Minden ember más, így mindenkinek más módszer hatékony.
Először is érdemes megfigyelni, hogy milyen környezetben, milyen időpontban tudsz a legjobban koncentrálni. Nekem pl. a reggel 8-tól kora délutánig tartó időszak a legjobb, és szükségem van arra, hogy teljesen egyedül legyek, hangosan tanulhassak, amit nem hall senki.
Így nekem pl. a könyvtár nagyon nem jön be, ha magamban kell tanulnom, akkor nagyjából 10 perc alatt alszom bele a dologba.
De van, akinek az kell, hogy járkálhasson közbe, van, akinek zene, van, akinek teljes csönd. Van, aki szeret gép előtt tanulni, van, akinek el kell raknia az összes elektronikus kütyüt, különben elvonja a figyelmét.
Valaki felkel hajnalban, mert akkor jobban megy a tanulás, valaki meg fennmarad éjjel is, és inkább nappal alszik.
A következő lépés maga a tanulás.
Miből? Van, aki csak könyvből szeret tanulni, van, aki csak vázlatokból tud. Én speciel leginkább a saját magam által készített, vázlatszerű, de teljesen részletes anyagokból tudok legjobban készülni. Ha ez nem áll rendelkezésre, akkor könyvből. Egyszerűen más logikája nekem valahogy sosem tetszik, és képtelen is vagyok megbízni mások jegyzetében:D
Hogyan? Na, erre aztán annyi módszer van, hogy leírni is sok. Ráadásul az adott anyagtól és annak mennyiségétől is függ, hogy éppen annál a tárgynál mi a jó.
Nekem az alap módszerem elég egyszerű: Elolvasok egy kisebb részt, értelmezem, megpróbálom felmondani hangosan, mintha valakinek magyaráznám vagy felelnék. Ha a lényeg benne volt, akkor haladok tovább, és néha (nagyobb részeként) tartok egy összefoglalót. Ha nem ment rendesen, akkor újraolvasom, majd újra felmondom.
És akkor ezekhez tárgytól, időtől függően egyéb módszereket lehet hozzácsapni:
1. Tételek kidolgozása: Ez számomra azért hasznos, mert úgy építem fel a tételt, ahogy majd a vizsgán el szeretném mondani. Utánanézek a dolgoknak, elgondolkodok, hogy itt-ott mit kérdezhet bele a tanár, azoknak is utánajárok. Ha már egyszer legépeltem, átnéztem, akkor pedig utána sokkal könnyebb megtanulni. Ráadásul nem igényel olyan aktív agymunkát, mint maga a tanulás, tehát pl. este, mikor már fáradtabb vagyok, akkor is tudom csinálni, így olyan érzés, mintha haladnék, csinálnék valamit:D Plusz tudom, perverz vagyok, de ez nekem ilyen hobbiszintű elfoglaltság...mint a kötögetés kb:DD A hátránya, hogy legtöbbször nincs időm rá. Ha van egy vizsgára 300 tétel meg 2 hét, akkor nem fér bele, hogy kidolgozgassam az egészet.
2. Vázlatok készítése: Ha nincs idő normálisan kidolgozni a tételt, még mindig lehet rövidebb, címszavakból álló kis szösszenetet alkotni. A fontosabb részeket felírom, és arról már eszembe jutnak a részletek.
3. Rajzok, ábrák készítése: Főleg olyan dolgoknál hasznos, ahol folyamatokat kell megtanulni. A legtöbb ember szerintem "vizuális típus", egy rajz alapján könnyebben megjegyez dolgokat. Pl. nehezen jegyeztem meg, hogy egy-egy antibiotikum hol hat, így rajzoltam egy nagy baktériumsejtet, és a különböző részeihez (pl. a sejtfalhoz) odahúzgáltam, hogy mik hatnak az adott ponton.
4. Kiemelés: Ha könyvből kell tanulnom (és nem sajnálom összefirkálni szegényt), akkor általában színes filcekkel emelem ki a fontosabb részeket. Célszerű több színt használni, pl. a főcím mindig x színű, az alpont y, az alalpont z, a szöveg meg u. Így nem olvad egybe az egész.
5. Tanulókártyák készítése: Ez leginkább szótanuláshoz, vagy normál értékek és hasonlók tanulásához jó, ahol egy-egy dologra csak egy-egy válasz van. Kis kartonlap, egyik felén a kérdés, másikon a válasz, vagy egyik oldalon a szó magyarul, másik oldalon másik nyelven. Főleg akkor hasznos, ha mondjuk utazás közben, vagy akár suliban, előadás alatt kell tanulni:D
6. Feladatmegoldás: Sokszor szerintem feladatokon keresztül könnyebben megjegyezhetőek a fontosabb dolgok. Ha mondjuk tesztes vizsgára készülsz, célszerű megszerezni régebbi teszteket, és azokon gyakorolni.
7. Post-itek használata: Néhány címszóval összefoglalva a fejezetet akár a könyvbe is beragasztható, de elhelyezheted őket a lakás különböző részein is, így mondjuk mikor odamész a hűtőhöz, elolvasgatod:) Vagy a WC ajtón nagydolog közben nézegetheted:D
7. Mozaikszavak készítése: Ha mondjuk felsorolást kell megtanulni, akkor jó lehet, ha a kezdőbetűkből egy szót vagy mondatot alkotsz.
Ami nekem még nagyon bevált, az a fehértábla. Az, amire speckó filccel lehet írni, és száraz ronggyal letörölni. Különböző mértekben kapható, egy egyszerű fakeretes nem egy nagy összeg (kb. 1500 forint). Nagyon sokoldalúan használható. Pl. olvasás közben felírom rá az alcímeket, és az alapján mondom vissza. Vagy ha nagyon sok alpont van egy-egy részen belül, akkor csinálok egy ágrajzot, hogy könnyebben áttekinthető legyen. Vagy képleteket gyakoroltam rajta sokat. Azokat csak úgy lehetett megtanulni, ha az ember rengetegszer lerajzolgatta őket, de papírra nem túl gazdaságos. Így nem kell egy füzetet tök feleslegesen teleírni:)
Hirtelen a módszerek közül ennyi jutott eszembe, azt hiszem, tudsz válogatni. De biztosan van még ezen kívül is számtalan:)
És vannak még általános tanácsaim is a vizsgaidőszakra és tanulásra nézve:
- Jó vizsgaelosztás:) Próbálj mindenre annyi időt hagyni, hogy legyen időd befejezni az anyagot, plusz legalább annyi időd legyen ismétlésre, ami alatt az egészet egyszer átolvasod.
- Időben szerezd be a szükséges anyagokat. Baromi frusztráló, mikor alig van már időd vizsgáig, mikor rájössz, hogy a fél tételsorhoz nincs anyagod.
- Csinálj beosztást, hogy melyik nap mennyi anyagot akarsz megtanulni. Mondjuk jó eséllyel nem fogod tudni tartani, legalábbis nekem sose sikerül:D
- Rendesen pihend ki magad. Mindig aludj 7-8 órát, mert ha alvás nélkül folyamatosan tanulsz, annak semmi értelme. Nem tudsz koncentrálni a fáradtságól, nem fogsz haladni, attól ideges leszel, hogy "jaj, megint nem haladtam lószart se", akkor még jobban belehúzol, még inkább nem alszol és így tovább.
- Ne tologasd a vizsgáid. Ha már felvetted, add meg az esélyt, max. elmész UV-zni. Ha tologatod, csak az lesz a vége, hogy minden vizsgát egy hét alatt akarsz elintézni. És az jó eséllyel nem fog menni:P
- Egyél normálisan a tanulás közben, néha tarts szüneteket. Én pl. reggel felkelek, kaja, tanulás, 10-kor kaja, tanulás, délben kaja, tanulás, 4-kor kaja, tanulás (ha még szükséges), 7-kor kaja, utána már csak nagyon kivételes esetben tanulok.
Kaja alatt meg mindig pihizek is egy kicsit, netezgetek, barátnővel beszélek. Délben ált. hosszabb szünetet tartok.
- Néha szakíts időt a kikapcsolódásra. Nem azt mondom, hogy menj el hajnalig bulizni és idd magad olyan részegre, hogy 3 napig csak fetrengj, de azért este egy kis találkozás a haverokkal nem fog megártani.
- Ne kérdezgesd az évfolyamtársai arról, hogy egy-egy oktató milyen. Jó eséllyel úgy is annak lesz a legnagyobb szája, aki rossz jegyet kapott. Te pedig nem voltál ott, nem tudod, hogy jogos volt-e (de jellemzően azt állítják, hogy a tanár volt a köcsög...). Számtalan olyan embernél vizsgáztam már, akiről nagyon rosszakat mondtak, mégis teljesen korrekt volt. Meg néha láttam azok "produkcióját", akik rossz jegyet kaptak, és felháborodva szidták a vizsgáztatót. Hagy ne mondjam, valamelyik örülhetett, hogy megkapta a kettest, olyan sötét volt az anyagot illetően....
"Persze... de más képes egy pár este alatt megtanulni az anyagot úgy, hogy az 4 vagy 5 én meg csak 2est tudok kinyögni. "
Miből? Ezt maximum valami gagyi helyen ilyen "Szervezeti magatartás" szintű nagyon komoly tárgyakból. Kötve hiszem, hogy valaki egész éven nem csinált semmit, aztán egy nap tanulással felkészül és levizsgázik ötösre analízisből meg áramlástanból...
Amúgy nekem a kulcsszavas tanulás vált be, tételeket gyártok, minden tételhez pedig kulcsszavas lapokat. Addig tanulom őket, amíg minden kulcsszóról nem tudok részletesen beszélni magamtól.
Szerintem akik keveset tanulnak, annak az a "titka", hogy olyan módszer jön be nekik, ami nem időigényes.
Pl.
- felmondani az anyagot
- kidolgozni a tételeket
- szókártyákat írni
ezek mind hasznos, ámde rettentően időigényes dolgok
DE! pl. ha tudsz
- más jegyzetéből (ide értve az órán kiadott diasort vagy könyvet)
- egyszerű átolvasással
tanulni, akkor rengeteg időt spórolhatsz meg.
Én pl. életemben kb. 5 vizsgán alkalmaztam tételkidolgozást. Általában elég volt az "átfutom az órai jegyzetet" (meg a csoporttársamét is:)) + "kihúzok színes tollal 5 mondatot a könyv 3 legfontosabb fejezetéből módszer"...
Akkor arra kellene rájönni, hogy mi a hiba.
Lehet, hogy csak nem tudsz jól vizsgázni, és nem a tanulással van gond, hanem az előadással.
A #2 jó dolgokat írt.
Nekem ami bejött: Próbáld mindig a lényeget és az összefüggéseket tanulni, ne magolj, mert az rengeteg időt elvesz és nem is hatékony.
Én még az esetleges évszámokat is úgy tanulom, hogy egy-két lényegeset tudok, a többit meg az események időrendje alapján kb-ra belövöm.
Gondold végig, hogy mit tarthat fontosnak a tanár, mert azt valószínűleg hatványozottan fogja visszakérdezni és jó pontot is szerezhetsz a vizsgán, ha azt tudod.
Ja és ha már úgyis ott vagy előadáson, figyelj az előadóra, sokan csak úgy elvannak, de szerintem lényegesen egyszerűbb, ha ott tudod követni. Akkor otthon már legalább azt az anyagot nem kell magadtól megfejtened, amit ő elmondott.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!