Kezdőoldal » Közlekedés » Közlekedésbiztonság » Mennyire vonható felelősségre...

Mennyire vonható felelősségre a körforgóban, külsőben haladó autós ütközés esetén? Példa lejjebb.

Figyelt kérdés

Adott egy kétsávos körforgó. A külsőben halad egy személygépjármű, és egyből mellette egy nagyobb furgon. A nagyobb furgon kitakarja a személygépjármű látóterét, így az csak a furgonban bízva haladhat, ha meg nem áll.

A furgon nem néz jól körbe, és egy másik autó még a körforgóban halad, ezért beleütközik a furgonba. A személygépjármű így mennyire vonható felelősségre.

Másik eset. Ugyanez a szituáció, csak a furgon gázba tapos, és elhúz, így a külsőben lévő személygépjárműnek megy neki a másik autó. Itt kit vonnak felelősségre, ha a furgon elmenekül.

Meg kellene várnia az szgk-nak, hogy a furgon elmegy, vagy a furgon tévesztette meg, így ő csak egy áldozat?



febr. 19. 17:24
 1/10 anonim ***** válasza:
93%
Ha nem lát ki tőle, akkor megvárja amíg kilát. Ha nem így tesz, akkor az ő felelőssége, hisz nem adja meg az elsőbbséget. Nem felmentés az, hogy nem látott ki tőle, ezért vakon behajtott. A tény az, hogy nem adta meg az elsőbbséget.
febr. 19. 17:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/10 anonim ***** válasza:
92%
aszom az a körforgó
febr. 19. 17:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/10 anonim ***** válasza:
90%

Nekem nagyon zavaros az írásod. Megfogalmaznád értelmesen?

Egyébként magyarországi helyről van szó? Nálunk nincs körforgó, csak körforgalom. Itt nem kötekedésről van szó. A szomszédos országok szabályozása némileg eltér.


De lényeg, hogy zavaros a kérdés.

Aki nem változtat irányt, nincs elsőbbségadási kötelezettsége, az legfeljebb ráfutásban lehet vétkes.

febr. 19. 18:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/10 anonim ***** válasza:
84%

Nem volt jó könnyű értelmezni a leírásból a szituációt, de asszem sikerült. Szóval ők épp behajtanak egy 2 sávos útról egy 2 sávos körforgalomba.

1. esetben a szgk. nem vesz részt a balesetben, és a furgon által védve halad, így neki semmi köze a balesethez. Ha a baleset során a furgon őbelé is beleütközik, ott is a furgon a hibás.

2. esetben a szgk. a hibás, a furgon nem vesz részt a balesetben.

#2: Vidéken hívják a körforgalmat körforgónak, eleinte nekem is furcsa volt, de nagyon elterjedt mostanában. Egy érdekes rövidítése a szónak, amiből egy másik értelmes szó lett.

febr. 19. 18:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/10 anonim ***** válasza:
27%
Teljes mértékig. Csak esetleg a furgonos kollégát is bevonva kapja a büntit.
febr. 19. 18:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/10 anonim ***** válasza:
78%

Én az első bekezdést sem értem.


Sávváltást érted, kérdező?

febr. 19. 23:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/10 anonim ***** válasza:
88%

Aki a körforgalomban halad, annak van elsőbbsége. tök mindegy, hogy a belső, vagy a külső sávban van.

Bár szerintem te arra gondoltál, hogy a körforgalomba egyszerre hajtana be a furgon meg a személyautó. Akkor nem mentség az, hogy a furgontól nem látsz, ezért nem adsz elsőbbséget

febr. 20. 07:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/10 A kérdező kommentje:

Köszönöm.

Bocsánat, a magyar nyelv nekem a második, kicsit nehezen fogalmazok.

Igen, úgy értettem, hogy két sáv megy be a körforgalomba, ahol egyszerre megy be egymás mellet két autó. A furgon belül, a személygépkocsi kívül, de a furgon nem engedi el a körforgóban haladó másik autót. A szgk, aki kívül van így a furgonban bízva szintén bemegy végig mellette. Nem látja a furgontól, hogy van bent már valaki. Erre írta két példát, ami szerint 1. a furgon takarásában megússza az ütközést, 2. a furgon elhajt, és ő neki megy a másik autó.

Bocsánat ha nehezen érthető, próbáltam példát keresni ilyen körforgalomra, de nem találtam megfelelőt.

febr. 20. 08:30
 9/10 anonim ***** válasza:
85%

8. Így már érthető. Nos, a magyar szabály úgy tekint a körforgalomra, mintha az egy egyenes lenne. Hasonlóan, mint a kanyarodó főútnál is. Balra vagy jobbra folytatódhat a táblázás szerint. Ha követed, bár fizikailag balra vagy jobbra kanyarodsz, nem számít irányváltoztatásnak (mint ahogyan a hegyi szerpentinen haladás sem). A körforgalomnál is ez van.

A behajtásnál nem kell sem jobbra, sem balra indexelni. Ugyan fizikailag jobbra kanyarodsz, de logikailag annak az útnak a folytatásaként, amelyről érkeztél. A kihajtást viszont jelezni kell.

Természetesen a sávváltást is.

Tehát: ha már van jármű a körforgalomban, annak elsőbbsége van. Hasonló szituációban, mint amit kérdezel, sokan próbálják kihasználni a másik jármű takarását. Nem csak ilyen helyeken, hanem máshol is.

Pl. a védett irányból kanyarodik le egy csuklós busz, ami elzárja az utat. Annak „árnyékában” kikanyarodik egy kisebb, fürge jármű. Ez legtöbbször be is válik. Néha meg nem.

Esetünkben elég kockázatos a furgonra hagyatkozni. Ha nem adja meg az elsőbbséget, az autód sérülhet úgy is, hogy a furgont nekilökik a tiednek. Ez esetben a furgon vezetője lesz a hibás, a körforgalomban elsőbbséggel rendelkező kárát az ő biztosítója fogja megtéríteni. A tiedben nem vagyok biztos. Ha a furgonnal nem ütköznek, csak veled, akkor viszont 100%-ban te vagy a hibás. Nem hivatkozhatsz arra, hogy a furgon takart.

(Amikor a te felelősségedet, te járművedet stb. írom, az értsd úgy hogy a példa szerinti személyautó és vezetője.)

febr. 20. 08:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/10 A kérdező kommentje:
#9 Nagyon szépen köszönöm a részletes leírást. Így már értem. Ezt a takarásos kimenést a villamossal szokták eljátszani sokan. Köszönöm mégegyszer a segítséget. Legyen szép napod! :)
febr. 20. 10:06

További kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!