Hogy megy tönkre a turbó?
Szinte az esetek 100%-ban a turbó amiatt megy tönkre, hogy nem kap megfelelő kenést (olaj). Ugyanis a turbó osztozik a motor olajával.
Van ugye az egyik eset, mikor hideg motorral hajtják az autót, és ezért romlik el a turbó. Ilyenkor az van, hogy az olaj is hideg, és még semmi kenése nincs. Viszont a turbó már alapjáraton is többezres fordulaton pörög, nagy gáznál elérheti a százezres fordulatot is, tehát nagyon precíz szerkezet. Így nem csoda, hogy ha sokszor kap nagy igénybevételt megfelelő kenés nélkül, hamar feladja a harcot.
Másik eset, hogy nem cserélnek elég gyakran olajat (long life olajak), vagy sz*r minőségű olajat kap a motor. Nagyjából ugyanez a helyzet áll elő, de ami még rosszabb lehet, hogy a csereérett olajban szennyeződések is lehetnek, és ezek ha a turbó csapágyaihoz jutnak, nagyon hamar tönkrevágják azt.
Aztán van még, amit sokat emlegetnek, hogy rendkívül nagy igénybevétel után, egyből leállítják az autót, mikor a turbó még pörög tehetetlenségéből adódóan. Ahogy a motor leáll, az olajnyomás is megszűnik, de a turbó még pörög, gyakorlatilag "szárazon".
Valóban nagyon egyszerű szerkezet, ezért is terjedt úgy el, és simán megtriplázza a motor teljesítményét. De ez az egyszerű szerkezet nagyon nagy igénybevételnek van kitéve, és rendkívül precíz szerkezet, ezért olyan drága és sérülékeny.
A legtöbb esetben a turbó felújítható, de van hogy cserélni kell, illetve sokan nem is bíznak a felújításban.
1-es vagyok
Eszembe jutott még, hogy van olyan is, mikor a turbó elkormolódik. Ha csak alacsony fordulaton van járatva, és soha nincs kihúzatva, akkor a korom lerakódik a turbóban. Viszont ez nem szokta tönkretenni csak nagyon ritkán a turbót, legtöbb esetben helyrehozható egy alapos padlógázas menettel, vagy ha leszedik a turbót, ki lehet takarítani.
".nagyon gyakran emlegetik a 250-300E km-t a turbóknak.Vajon mi az igazság ebben."
Ez így igaz. A turbóban akar pár tömítő/labirintgyűrű, amik a tartós melegtől, nyomástól stb egy idő után megkeményednek, elérnek és elkezdenek átereszteni. Ha vigyázol a feltöltőre és nem rúgod szét, ezek akkor sem bírnak 300-350 000km-nél többet, cserélni kell őket.
Jellemzően dízelnék nem szokták időben észrevenni, hogy a labirintgyűrűk átengedik az olajat, mivel a dízelmotor bizony motorolajjal is elmegy akár és nagyon kis mennyiségben nem is veszed észre, hogy eszi, míg a benzinesnél rögtön feltűnik a kipufogógázon.
Ilyenkor a turbó tengelyénél csökken az olajnyomás, mivel az olaj simán elszökik , csökken a kenés és elkezdenek kopni a dolgok >lásd amit az #1-es írt.
A legtöbb autónál a kartergáz fel van vezetve a turbó elé, így kb meg nem mondod ránézésre, hogy az X ezer kilométer alatt átdolgozott kartergáz miatt van vékony olajfilm a levegőcsőben vagy a turbó engedi az olajat, kivéve ha már egyenesen fossa az olajat, mert az elég feltűnő :D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!