Nem értem ezt a teljesítmény, nyomaték összefüggést. Hogy van ez? Többi lent.
Szeptembertől autószerelőnek megyek tanulni, mert érdekel a téma, de ezt nem tudom megérteni:
A BMW-sek kedvéért egy 320i-vel és egy 320d-el példálózok
A 320i Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/ 1/perc) 125 (170)/6,700
Legnagyobb forgatónyomaték (Nm / 1/perc) 210/4,250
320d Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/ 1/perc) 135 (184)/4,000
Legnagyobb forgatónyomaték (Nm / 1/perc) 380/1,900-2,750
Na most pedig a benzines olyan 4000-es fordulattól adja a cuccot (gyorsul) a teljesítmény csúcsig (6,700) eddig oké minden.
A dízel 1,900-tól 2,700-ig húz a nyomatékból adódóan. Aztán van egy kis szünet és 4000-ezernél max teljesítmény.
Na szóval abban a tartományban mi van az autóval (2,700-től 4000-ig) Ilyenkor már elveszti az erejét az autó mert úgyebár 2,7-ig húz? Nem gyorsul vagy mi történik itt? A nyomatékgörbe elkezd lankadni?
El nézést ha valamit nem jól fejtettem ki, remélem érthető; megy a zöld a NORMÁLIS válaszokért!
18/F
Na most először is azzal kell tisztában lenned hogy a teljesítmény miből adódik. Ez kérlek a motor pillanatnyilag leadott nyomatéka szorozva a pillanatnyi fordulatszámmal és egy állandó van, ez 2*3,14 (Pí). A motor nyomatékát közvetlenül is lehet mérni fékpadon, de a teljesítmény csak számolni tudjuk (fékpad is ezt teszi). Ebből jön a kérdés, az amit nem értesz, hogy miért nem a maximális nyomaték fordulatszámánál adódik a legnagyobb teljesítmény. Hát azért mert a nyomaték csak 1 tényező a képletben, a másik, ami változó, a fordulatszám. Tehát minél nagyobb a fordulatszám annál nagyobb a teljesítmény és ugyanez igaz a nyomaték változása esetében is. Na most a nyomaték a maximális érték után, ha tovább pörgetjük a motort, tehát emeljük a fordulatszámot akkor már csökken, de ettől a teljesítmény még nő egy darabig, mert ugye a fordulat is nő. Aztán még tovább pörgetve a teljesítménygörbe is elkezd "lekonyulni". Az autó gyorsulása meg szép lassan megszűnik, mert a menetellenállás értéke utoléri a teljesítményt, tehát beáll egy egyensúly, az autó elérte a végsebességét (adott sebességi fokozatban).
Ennek az egésznek a megértését nagyban elősegíti ha a fizika tankönyvben átnézed azokat a fogalmakat hogy "munka" meg "teljesítmény". A nyomatéknak nincs akkora szerepe az autó hajtásában (paradoxnak tűnő kijelentés hisz a nyomaték hajtja az autót) mint azt az autós média érzékelteti. Az hogy az autó "hogy' megy" azt csakis a pillanatnyilag leadott motorteljesítmény határozza meg.
Nem kell itt számolgatni, ha kipróbálnád, akkor éreznéd, hogy a dizel sokkal erősebbnek érződik, főleg 100 km/h felett jön meg az ereje. Nem csak a Nm számit, ott vannak még a lovacskák is, ne felejtsd el, 2700-as fordulat felett azok jönnek meg, úgyhogy 4000-res fordulatig megy a dizel mint a bolond.
A benzines pedig 4000-res fordulatig nem túl fickós.
"Az autó gyorsulása meg szép lassan megszűnik, mert a menetellenállás értéke utoléri a teljesítményt, tehát beáll egy egyensúly, az autó elérte a végsebességét (adott sebességi fokozatban). "
Ez akkor lenne igy ha a motorok maximalis fordulatszamat nem korlatoznak le. De lekorlatozzak, ezert az elso sebessegi fokozatokban a motor egyszeruen eleri ezt a fordulatszamot es azert nem gyorsul tovabb.
Azért két számból nem fogod megmondani, hogy húz az autó, vagy hogy gyorsul. Ez a motorra jellemző két maximális adat.
Az első jól írta, hogy a nyomaték az egy padon mérhető pontos adat. A motor munkavégző képességét leíró teljesítmény, pedig ebből kiszámolható és igazából ez határozza meg a gyorsulást is. Ennek a nagysága, a grafikonjának emelkedése stb..
Van aki azt mondja, nem kell számolgatni... persze, felesleges. Aztán majd fújjuk a hülyeséget, hogy a TDI az 110 lovad ad le alapjáraton.. xD
A teljesítmény kiszámítása:
P=M*Ʊ (forgatónyomaték * szögsebesség)
ahol Ʊ=2pi*f ( itt az f a frekcencia 1/sec értékben, tehát a pillanatnyi fordulatszám 60-ad része ).
P= forgatónyomaték * 2 pi * (fordulatszám/60 )
A végeredményt wattban kapod, osztod 1359-cel és megkapod lóerőben. Ha így matekozol, akkor kijön neked, hogy a kérdésben szereplő 320d nyomatékmaximum felső határán 2750rpm-en bizony csak 80,5 lóerőt ad le, pedig a csúcsteljesítménye majd 184LE lesz később. Hmm, érdekes ugye? :D
Nah ezért nem lehet simán csak a számokkal dobálózni. Fent van egy szorzat. Abból a kettő és a pí állandó. A végeredmény a nyomatéktól és a fordulatszámtól ( vagyis annak a 60-ad részétől ) függ csak. Ha 2750 és 4000 között nem esik sokat a forgatónyomaték, de a fordulatszám ~50%-kal nő akkor simán kijön a 184 ló ( ugyanebből visszafelé is ki tudod számolni, hogy a forgatónyomaték 4000-res fordulaton 322Nm lesz).
Itt szoktak sokan elvérezni. Az a BMW motor maximális forgatónyomaték leadására képes 1900-2750 rpm között, de a forgatónyomatéka 2750 fölött sem 0. :D
Szóval ezek a számok fontosak, leírják a maximumot, lehet vele autóskártyázni, de csak bizonyos tartományokról adnak információt. Helyettük célszerűbb ezt tanulmányozni ( igaz ez nem E90-es, de ugyanaz az N47D20-as blokk ):
Ezen már látszik, hogy van a nyomatékcsúcs után is bőségesen nyomaték, és mivel a teljesítmény a nyomaték és a fordulatszám szorzata, ezért 2750 felett húzni fog a 320d-is 4000ig minimum, talán még utána is egy picivel.
"Na most pedig a benzines olyan 4000-es fordulattól adja a cuccot (gyorsul) a teljesítmény csúcsig (6,700) eddig oké minden."
Vezettél már benzines autót? 4000 alatt nem történik semmi szerinted? Alapból úgy kell indulni a lámpától, hogy 4000rpm-mel nyitunk? xD
Mit is számoltunk a 320d-nél? 2750-es fordulaton kevesebb, mint a csúcsteljesítménye felét adja le? Hát kb ugyanez megvan a 320i-nél is. Igaz N43B20-at nem találtam, de példának megteszi az M52TUB20 is :
( a downloads menüben le tudod tölteni nagyban is a grafikont pdf-ben ).
4-esnek
2-es vagyok: te leirtad egy regényben ugyanazt, mint én néhány sorban, vagyis hogy nincs mit számolgatni, a dizel jobb :)
Ha így gondolod, legyen így. :D
A kérdező mélyebb dolgokat szeretett volna tudni az egész miértjéről, az #1-es és én szerintem nagyjából összefoglaltuk neki. Volt a kérdésben vagy a válaszainkban olyan, hogy melyik jobb?
Na, menj szépen trollkodni máshova... :D
Utolsónak +1.
Nem arra voltam kíváncsi hogy melyik jobb! Más egy dízel és más egy benzines. Dizelel speciel nem lehet driftelni, csak benzinessel a teljesítmény miatt. Na jó az enyhe túlzás hogy nem lehet... A lényeg hogy erre a célra benzines jobb. A dízel nagyon jó gyorsulgatni városban mert alacsony fordulaton húz.
Tehát meg van a különbségük.
Na jó, igazatok van. Azért irtam csak, hogy jobb a dizel, mert igazából a teljes fordulatszámtartományban jól adja le az erejét, gondoltam igy jobban megérted a dolgokat.
A benzines mondhatni, hogy lineárisan adja le a teljesitményét, mert minél nagyobb a fordulat, annál nagyobb lesz a nyomaték és a lóerő is, persze 4000-res fordulat felett már csökken a nyomaték, de a lóerők akkor kezdenek igazán megjönni. A dizel pedig 4500-nál, max 5000-nél le is tilt, és itt már elment minden ereje. Ezért is jobb benzinessel driftelni, mert a drifthez nagy fordulat kell, úgymond nagy fordulattal kell pörögjenek a kerekek. A benzinesnek pedig ugye magasabb a fordulatszáma, és itt jön meg igazán az ereje is, ezért jobb benzinessel driftelni. Persze dizellel is lehetséges, ha nagyon akarsz.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!