Milyen autómárkák közös munkájáról tudtok?
Ott van a VW-csoport nagy közös fejlesztése: hamarosan a kicsi, keresztmotoros VW-ek, Skodák, Seatok és Audik közös, MQB nevű platformra fognak épülni. Sőt, lesz majd nagy, hosszmotoros platform is. A nagy, eredetileg a VW Phaetonhoz készült W12-es motor pedig Bentley-ben és Audiban is dübörög. A Porsche is kap dízelmotorokat a közösből, később pedig várható, hogy majd komplett padlólemezeket, platformokat ad a nagy katyvaszba.
Aztán hogy a németeknél maradjunk: a BMW és a PSA közösen fejleszt motort, ennek eredménye lett az 1.6-os turbós benzines. A PSA is konszern: a Peugeot és a Citroën közös platformokra építi a típusait. A harmadik francia gyártó, a Renault pedig a Nissannal és a Samsunggal van összeborulva, így létezik Renault-emblémás Samsung, Nissan-emblémás Renault meg minden egyéb csoda. Sőt, a Renault máshol is kutakodik: a haszonjárműves üzletág a Mercedesszel barátkozik, van is már Mercedes-csillagos Renault Kangoo.
A Volvo a közelmúltig a Forddal volt jóban platformok és motorok érkeztek tőlük, most már kezd önállósodni. A Fiat sem csak egy márka, hanem egy konszern: oda tartozik az Alfa Romeo, a Lancia, az Iveco, a Ferrari és a Maserati is (meg lehet, hogy más is, de nem jut eszembe). Itt is vannak kisebb-nagyobb átfedések: közös motorok a Fiatokban és az Alfákban, Fiat-alapokra épülő Lanciák, kisebb-nagyobb egyezések a Ferrarik és a Maseratik között (pl. Maserati MC12-Ferrari Enzo, illetve a két márka V8-as motorjai). De most más irányba is nyitnak az olaszok: a Chrysler-csoporttal bútoroztak kicsit össze, így lett a Chrysler 300C-ből Európában Lancia Thema, a Dodge Freemontból meg Fiat Freemont. Sőt, a "régi" Fiat-területekre is beszivárognak: tervezték, hogy újra lesz Zastava, nem tudom, mi lesz a vége.
Az Opel talán a legcifrább az itthon ismert márkák közül: mivel a GM része, ezért voltak és vannak neki érdekességei. Az Opel Insignia alapjaira épült az utolsó Saab 9-5, illetve a Buick Regal, a Vauxhall az Opel nagy-britanniai változata, van még Holden is egyes Opelekből, az egykori Opel Speedster pedig a Lotusnál készült. Utána is volt sportkocsija az Opelnak: a GT leánykori neve Saturn Sky volt.
Máshol is volt még Opel-alapú autó: a Daewoo egykoron Opel Kadett-alapú autókkal kezdte, a mai Chevroletek is Opel-alapúak. A Hyundai-Kia is egy céghez tartozik, vannak is műszaki egyezések.
Oroszországban meg aztán van minden, pedig jóformán csak az AvtoVAZ létezik arrafelé. A legrégebbi, hátsókerekes típusaik Fiat-alapúak (Fiat 124), de azok lassan kikopnak, aztán van a 2108-alapú sorozat (2108-2109-2110-2170), az nagyjából önálló fejlesztés, a Granta pedig a Dacia Logan ottani változata.
Ja, ha már Dacia: az meg a Renault levetett technikájára épül. Ez is régi hagyomány, a Dáliák egyébként is Renault-alapúak voltak (kivéve a Lastunt, de az viccnek is rossz volt).
Most csak ennyi jut eszembe, a japánok különféle furfangjaival nem vagyok tisztában. De azt hiszem, ők is összedolgoznak a többiekkel. A Toyota és a Subaru fejlesztett most közösen sportkocsit, ez lett a Toyota GT-86 és a Subaru BR-Z párosa. Sőt, a Subaru a Suzukival és a Daihatsuval is volt már jóban: a Justy nevű kisautójuk már jó pár éve nem saját fejlesztés, hanem egy másik gyártó kisautója alá erőlködnek összkerekes hajtásláncot és átmatricázzák. A Suzuki Swiftből is volt ilyen verzió és a Daihatsu valamelyik törpéje is kapott csillagos emblémát.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!