Hogy kell kezelni az automata váltót?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
általában a váltókaron van egy biztosító gyűrő-. ha felhúzod tudsz váltani.
szóval van D, N, R, P, 1, 2. általában. A D az összes előremeneti fokozatot váltja automatikusan. N nulla. R hátramenet. P parkir, rögzíti a váltót. 1 és 2 közvetlenül válható fokozatok. pl. hegymenet.
D-be kapcsolod és nyomod. Időnként hallod, hogy vált. Ha hirtelen nagyot padlózol, akkor ha van rá lehetőség, akkor vissza vált.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
Az automata váltó karján ne akarj állítani. Pontosan jó szögben van úgy, ahogy odaszerelték.
A karral - ami egyébként előválasztó kar névre hallgat - nem közvetlenül a fokozatot választod ki, csak a haladási irányt vagy üzemállapotot. Négy fő állása van neki. P állásban a kimenőtengely reteszelt, ez olyan, mintha sebességben parkolnál. Álló helyzetben ezt kapcsoljuk, menet közben meg békénhagyjuk, nem egészséges. Az N állás az üresnek felel meg, ebben kell hagyni, mikor a lámpánál túráztatod a motort. Az R a hátramenet, beakasztod oda a kart, aztán forgolódhatsz, hogy lásd, hová mégy. A D pedig az előremenet, beteszed az előválasztót ebbe az állásba, aztán csak a gázt és a féket nyomod, a váltó kapcsolgat magától.
Ezen állások között csak benyomott fékkel, illetve egyes régebbi váltók esetén benyomott reteszelőgombbal lehet váltani. A féken amúgy is sokat kell majd állnod, mert az automata váltós autók alapjáraton "kúsznak": szépen lassan mennek, de ezt fékkel meg lehet fogni.
Az így leírt váltók a legegyszerűbb hidrodinamikus nyomatékváltók, ma már ennél bonyolultabbak vannak. Van, ahol csak azt tudod meghatározni, hogy meddig kapcsoljon fel a váltó. Ilyenkor az előválasztót behúzod a megfelelő helyzetbe (számokkal jelölik) és akármennyire is felgyorsul az autó, a váltó nem kapcsol feljebb. Ha nincs lejtmenetvezérlő, így kell leereszkedni a lejtőn. Aztán ma már szinte minden váltón lehet kézzel is kapcsolni. Erre egy külön üzemmód szolgál: van, ahol D-ből oldalra kell húzni a kart, van, ahol S-sel jelölik, ez már a váltótól függ. Ebben az állásban a kart előre-hátra rángatva, a kormány gombjait nyomogatva vagy a kormány mögötti billentyűket meghúzva tudsz egyszerre egy fokozatot felfelé vagy lefelé kapcsolni, amikor csak szeretnél, kuplungolás nélkül. Ezeket viszont felülbírálhatja a váltó vezérlőszoftvere: van, ahol a túlpörgetett, leszabályzáson bömbölő motornak felkapcsolással kegyelmez meg, ha te nem vagy hajlandó ilyenre, illetve az értelmetlen, a motort túlhajtó visszakapcsolásokat sem szokta engedni (mikor is visszakapcsolás után a piros jelzés fölé kerülne a fordulatszám). A jobb szoftverek pedig visszakapcsoláshoz még gázt is adnak, így tempósan lehet kilőni az előtted haladó mögül, ha előznél.
Igazán köszönöm a válaszokat!!főleg,hogy milyen hamar válaszoltatok.. köszönöm
(nem magyarázom hogy a váltókaron mire mondtam hogy állítani mert nyilván érti nem a szerelésre gondoltam) :D:) köszönöm
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
a sorrend: P R N D 3 2 L vagy akármi...jobb autóknál csak D-ig van...P-ben indítsd, féken a lábad, aztán megfelelő irányt kiválasztod, és mehet...arra nagyon kell vigyázni, hogy csak álló kerekes módban szabad R be, vagy P be tenni...az én mostani kocsim már hülyebiztos, tehát a véletlen hibás váltás esetén nem történik semmi...az elektronika figyel...
normál üzemben nem kell olajat cserélni a kocsi élettartama alatt...
lámpánál, vagy rövid beszélgetésnél soha ne tedd N be(sem) hagyd mindig D ben...így van kitalálva...az N csak szervízre, illetve rövid tolás, vagy vontatásra van kitalálva pár méter erejéig...
csak bikázni szabad, betolni nem lehet...
automata mindörökké!(persze a hagyományos)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Már bocsi,ez hülyeség,hogy az N csak a szerviznek van kitalálva.Lámpánál,várakozásnál mindig üresbe kell tenni,mert könnyen nekicsoroghatsz az előtted állónak ha véletlen leszállsz a fékről,ha lejtőn állsz meg,akkor is üres és fék,kb majdnem mint egy kézi váltós kocsinál.Továbbá ha üresben van nem terheled feleslegesen a motort és jobb a lesz a fogyasztásod is...
P-be csakis a végleges parkolásnál szabad tenni,ha hosszabb távra rögzítjük az autót.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
jaa még egy butaságra reagálva.
Vontatni,tolni nem N-ben nem szabad az automata autót,hanem akkor mikor egyáltalán nem jár a motor így nem forog a főtengely és ezért semmi kenése nincs a váltónak.
N-ben mindent csinálhatsz a váltóval,akár gurulhatsz is 60-nal motorfék nélkül,bár nem sok értelme van,inkább várakozása találták ki,hogy tehermentesítsék a váltót.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!