Mi az a Sperr-differenciálmű?
Nem egészen...
A sperrdifferenciálmű az önzáró differenciálmű másik neve. Az önzáró differenciálmű pedig egy olyan differenciálmű, aminek a két kihajtását valamilyen mértékben össze lehet zárni. Vagyis a hagyományos, "nyitott" differenciálműtől eltérően nem egymástól függetlenül forognak, hanem az egyikre átadott nyomaték része vagy egésze megjelenik a másikon. Attól önzáró, hogy ezt nem neked kell kézzel megtenned, hanem magától irányítja át a kellő nyomatékot.
Ez azért jó, mert ha az egyik kerék elveszíti a tapadását, a hagyományos differenciálmű az összes nyomatékot oda küldi, így a tapadó kerék áll, a másik pörög, az autó meg nem megy sehová. Az önzáró differenciálmű viszont ekkor a tapadó kerékre is küld nyomatékot, így az autó haladni is fog, nem csak a gumit radírozza le.
"Ez azért jó, mert ha az egyik kerék elveszíti a tapadását, a hagyományos differenciálmű az összes nyomatékot oda küldi, így a tapadó kerék áll, a másik pörög, az autó meg nem megy sehová."
Ha jobban végiggondolod, a hagyományos differenciálmű mindkét tengelyre azonos nyomatékot juttat, ami eltérő az a fordulatszám. Ha az egyik kerék megcsúszik, lecsökken a nyomatékigénye, és felpörög, csakhogy ez a kisebb nyomaték jelenik meg a másik keréken is, ezért nem tud kimászni az akadályból.
Ezért egyes differenciálművek belső súrlódását megnövelik, illetve nem engedik meg a túl nagy fordulatszámkülönbséget. Ekkor a felpörgő tengelyt lefékezik, megnő a nyomatékigénye, és ez a megnövelt nyomaték jut az álló kerékre, és kimászik a kátyúból.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!