Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » A kuplungban mi a lamellák...

Pagani76 kérdése:

A kuplungban mi a lamellák feladata?

Figyelt kérdés
2011. júl. 19. 21:53
 1/4 anonim ***** válasza:
A lamellákat szorítja össze egy (vagy több rugó), így ők viszik át a nyomatékot egymáson súrlódva. Úgy szokták őket elhelyezni, hogy a lamellák fele a főtengelyhez, fele a váltóhoz kapcsolódik és felváltva helyezkednek el egymás után. Vagyis minden lamella súrlódik a két szomszédjához, így nagy nyomatékot tud átvinni egy viszonylag kicsi szerkezet is.
2011. júl. 19. 22:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 anonim ***** válasza:

[link]



A kinyomócsapágy a lamellás részt nyomja meg, és valójában a lamellák mintha libikókák lennének, a másik végükön eltávolítják a kuplungot a tárcsától. Tehát ahogy a csapágy "befele " nyomja a lamellákat a lamellák másik vége "kifele" jön, és eltávolodik a tárcsától megszűntetve ezzel a kapcsolatot a kettő között.


Ez nem volt túl szakszerű magyarázat, de jobban sajna nem tudom elmondani


[link]

2011. júl. 19. 22:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/4 anonim ***** válasza:

Második vagyok.

Nekiugrok megint, mert aki még életében nem látott kuplungot, az ebből nem érti meg.


Tehát:

[link]


Balról megyünk jobb fele: a főtengely (crankshaft) (a főtengelyt majd egy másik képen fogod látni, ezen nincs) belejön a flywheel-be (magyarul talán lendkerék?) és ott a tengely véget is ér (ez fontos mert sok rajzon úgy tűnik mintha a tengely folytatólagos lenne, holott nem, éppen ez a lényege.


A kuplung tárcsa (clutch disk) nekisímul alapvetően a flywheel-nek, azaz a kettő érintkezik, így adják át az erőt. A kuplung tárcsa belsejéből indul ki az a tengely, ami a váltó fele megy (nyeles tengely talán, ezen a képen még ez sincs, de ez ne zavarjon). A kuplung tárcsát a kuplung szerkezet (pressure plate) fogja nekinyomni vagy éppen eltávolítani a fly wheelnek.

Azért lyukas a közepe, mert ott megy át a tengely a váltó felé.


Namost nézzük az egész képet, itt:

[link]


A változatosság kedvéért itt az irány éppen ellentétes, jobbról nézd bal fele:

A flywheel és a clutch disk érintkezik, tehát a hajtás kimegy. Amikor lenyomják a kuplungot akkor a kinyomócsapágy (release bearing) benyomódik, benyomja a lamellákat, amik eltávolodnak a kuplung tárcsától, így a kuplung tárcsa és a flywheel között megszűnik a kapcsolat, nem megy ki a hajtás...


Ezen a képen nagyon szépen látszik, hogy rugók nyomják oda a tárcsát a flywheel-hez, hogy nyomás alatt legyen a kettő egymáshoz szorítva. Amikor benyomod a kuplungot, akkor lényegében ezen rugók ellen kell dolgoznod, ezért is van ez a "libikóka" jellegű megoldás, mert így valamivel könnyebb benyomni (meg persze hidraulika is segít)

2011. júl. 19. 22:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/4 anonim ***** válasza:
2011. júl. 19. 22:57
Hasznos számodra ez a válasz?

További kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!