Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Az autók miért öregszenek...

Az autók miért öregszenek ilyen hamar?

Figyelt kérdés

Egy 15-20 éves kocsi sok ember számára már öregnek számít. Holott más járművek ennyi idősen még korántsem. Például repülőgépek, helikopterek a megfelelő karbantartás és esetleges modernizálás mellett akár 40-50 évig is szolgálnak problémamentesen, ahogy hajók is évtizedeket üzemelnek. De egy huszonéves kamion sem feltétlen számít idősnek ahogy egy ennyi idős mezőgazdasági gép vagy motorcsónak sem.

Miért pont az autó az a jármű amely hamar öregszik illetve úgy tekintenek rá az emberek hogy pár év után el kell dobni? Vagy ennek a kulcsa hogy az emberek egyszerű használati eszközként tekintenek rájuk ami minimális karbantartást kap?



jan. 30. 08:30
1 2
 1/19 anonim ***** válasza:
100%

20-on éves kamion azért öreg. Nem használják jellemzően nemzetiközi forgalomban.


A helikopter/repülő azért más, mert azokat gyakorlatilag minden felszállás előtt ellenőrzik, ha valamit kell azt cserélik.


Az autót meg napi sokszor indítják/állítják. Folyamat indul-megáll a városban. Szerelőt meg ünnepnapokon lát és akkor is a hogyan oldjuk meg okosban az első kérdés.

Egy autó is elmegy 40-50 évet megfelelő karbantartás és használat mellett.

jan. 30. 08:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/19 anonim ***** válasza:
Hát nem tudom, én 20 év feletti kamiont és repülőt se nagyon szoktam látni.
jan. 30. 08:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/19 hypno ***** válasza:
100%
Egy repülőgép olyan mint Kossuth bicskája, amin már kicserélték a nyelet, a pengét, a rugót, gyakorlatilag minden részét, de még mindíg Kossuth bicskája.
jan. 30. 09:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/19 anonim ***** válasza:
100%

Ez a fogyasztói társadalom átka.

Kijött az új teló, ami 1-el nagyobb megapixelt tud, 2gb-al nagyobb a memóriája, és fél centivel nagyobb a kijelzőméret, és már máris veszik.

A szomszéd nagyobb autót vett, vegyünk mi is. Az nem baj, hogy mindezt hitelre és eladósodik, de megveszi. Ráadásul az új autó pont az egyik legrosszabb befektetés.


Nekem idén lesz 39 éves az autóm, köszöni jól van.

jan. 30. 09:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/19 anonim ***** válasza:
59%

Mennyibe kerül egy autó és mennyibe egy helikopter?

Minden más ött van emögött. Na meg, hogy az átlag autósnak nem a 15-20 éves autó az öreg, hanem az 5 éves. Arra van igénye az autósnak, hogy 4-5 évente minimum újat vegyen, új modellt, új, jobb tulajdonságokkal

jan. 30. 09:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/19 anonim ***** válasza:
83%

Más közlekedésbiztonsági kockázatokról beszélünk, illetve az egyik halmaz munkaeszköz, a másik nem. Ezzel arányosan más az időszakos karbantartás és a forgalomban, munkában részvétel feltétele is, meg az üzembiztonság is magasabb. Egy kamion futóműve alsó hangon elmegy 500 ezer km-t, normális úthálózaton 1-1,5m km-t is bontás nélkül. Egy személyautónál 2-300 ezernél komplett futóművet fel kell újítani. Termelő eszköznél máshogy érvényesül a tervezett elavulás.

Továbbá az autókat műszaki üzemeltetés szempontjából szakképzetlen személyek használják a teljes életciklus alatt, míg munkagépeknél és vízi, légi járműveknél ez picit máshogy van. Pl. egy nagyobb hajón komplett szerviz személyzet van jelen, de egy fuvarozó cégnél is komplett szervizhálózat műkődik akik ellenőrzik, javítják, karbantartják a kamionokat, buszokat vagy éppen a munkagépeket. A repülőt meg minden felszállás előtt protokoll szerint ellenőrzik. Egyébként a személyautót is kellene (nyilván nem olyan mélységében), de az üzemeltetők 100%-a nem foglalkozik vele (én sem). A legtöbben nem hogy 2 hetente vagy havonta, hanem soha sem nyitották még fel a motorháztető a saját autójukon.

A motorcsónakot meg egyszerűen nem napi szinten használják.

jan. 30. 09:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/19 anonim ***** válasza:
100%
Nem tudom mit nem értesz, amikor Te magad is leírtad a választ. A repülőket, hajókat karbantartják, az autókat meg karbantartogatják, amikor épp úgy jön ki, meg van rá pénz, meg ésatöbbi. Valamint az sem mindegy, hogy mekkora az ár/arány a karbantartás/javítás és az új jármű között. Egy új autó filléres dolog (még ha egy átlag magyarnak teljesen megfizethetetlen), addig egy új hajó vagy repülő viszont őrült drága.
jan. 30. 10:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/19 anonim ***** válasza:
100%

Repülőknek, helikoptereknek, hajóknak sokkal komplexebb üzemeltetése, karbantartása (akár napi szintű), műszakiztatása van. Buszok, kamionok rengeteget futnak, viszont a futásteljesítmény nagyrészt üzemmelegen történik, relatíve jó minőségű utakon.


Egy átlag autó renteget megy hidegen, iszonyú sok fel-le váltás történik, városi használatban nagyon durván terhelve van a futómű + a tulajok kb 90-95%-a cseszik az autó általános műszaki állapotára, amíg "megy" az autó addig használják is.

jan. 30. 10:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/19 krwkco ***** válasza:
91%

Az autó nagy sorozatban gyártott fogyasztási cikk, sőt részben divatcikk. A repülő, kamion, helikopter, stb. általában nem az.

Ez a lényegi különbség és minden más ennek a következménye:

- viszonylag olcsó. (A többihez képest.)

- nem érdemes ugyanolyan tartósra csinálni. Mert nem ez a fizetőképes fogyasztók igénye.

- nem érdemes ugyanolyan szinten karbantartani, alkatrészcserékkel meghosszabbítani az élettartamát.

jan. 30. 10:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/19 anonim ***** válasza:

Leírtad a választ - a karbantartás a kulcs.


Repülő, hajó sem nagyon sok közlekedik már - legalábbis Európában és fejlett országokban - ami 20 évnél öregebb, de ha igen, az is tüzetes ellenőrzésen és karbantartáson esik át mielőtt elindulnának vele, hiszen sok száz ember élete forog kockán, ha valamit figyelmen kívül hagynak - ez főleg repülőkre igaz, persze, hajóknál azért ez sem igaz.


Autóknál meg a jellemző forgatókönyv a következő:


1) Első tulajdonos újonnan megvásárolja, lehet ez cég/flotta vagy magánszemély. Ameddig az autó garanciális, addig a garanciális szervizeket megkapja - már ezek a garanciális szervizek is sokszor elégtelenek, lásd 20-30 ezres gyárilag előírt olajcsere intervallumok, elszámolt vezérlés élettartamok, "long life" olajok. Ezekből viszont a garanciaidő alatt, hacsak nincs rendellenesen magas futásteljesítmény, nem lesz még gond.

2) Ahogy lejár a gari és esetleg eltelik még pár év, elkezdenek jönni az első saját zsebből cserélendő alkatrészek. Ilyenkor a tehetős első tulaj már lehet hogy eladja az autót valakinek, akinek pontosan annyi pénze van autóra, amennyit akkor 6-7 évesen ér az adott kocsi.

Ennek a tulajnak ez már nem új autó, nincs annyi pénze hogy újonnan meg tudná venni, tehát a karbantartást is hacsak nem szereti kifejezetten az autót, akkor inkább okosba, olcsóbb úton igyekszik megoldani, nem drága gyári alkatrészekkel. Innentől az autó leépül, mert a tulaj nem úgy tartja karban, hogy tartósan jó maradjon.


Aztán ennyi, esetleg még ez a kör lejátszódik párszor, egyre kevésbé tehetős tulajhoz kerül az adott autó, ami közben egyre öregebb, tehát egyre több dolog mehet tönkre benne aminek a helyére olcsó utángyártott alkatrész kerül, vagy csak kiütnek pár kódot amikor épp van mit.


Az autó az emberek 90 százalékának nem több, mint használati tárgy, esetleg státusszimbólum amit le kell cserélni ha elkezd költségeket generálni. Aki így gondolkozik, az csak elhasználja, és az autó 20 éves korára valóban meg sem közelíti azt a minőséget amit gyárilag tudott.


A maradék 10 százalék szereti az autókat, és úgy gondolkozik, hogy inkább rákölti a több pénzt a szervizeknél, cserébe van egy tényleg jó autója ami hozza a gyári értékeit, és tudja hogy az adott probléma már nem fog újra előjönni egy jó ideig, mert minőségi javítás történt. Ha kell akkor foglalkozik a kezdő rozsdásodással, ad neki alvázvédelmet, és egyéb ilyen költségek amiket nem kötelező rákölteni az autóra, a hosszú távú állagmegóvás érdekében viszont célszerű.


Most hogy ennyit járattam a pofámat a semmiről, a konklúzió tehát: amit karbantartasz rendesen, az megmarad, amit nem az meg tönkremegy.

jan. 30. 12:00
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!